LKABs styrelse har beslutat att beställa 300 nya malmvagnar  från Kockums och dess underleverantör Kiruna Wagon. Malmvagnarna  kompletterar ordern till leverantören Bombardier på fyra nya IORE-lok,  som tidigare presenterats. Tågaffären omfattar fyra fulla tågsätt och  utgör en miljardinvestering i LKABs logistik.
–  Investeringen är strategisk i LKABs utvecklingsplan och ökar  tågkapaciteten för malmtransporter till 40 miljoner ton per år. Ökad  kapacitet på Malmbanan är avgörande för förverkligandet av LKABs planer  på tre nya gruvor och en ökad leveranskapacitet med 35 procent till år  2015, säger LKABs vd Lars-Eric Aaro i ett pressmeddelande.
För Kockums  Industrier i Malmö och Trelleborg betyder vagnordern den största  beställningen någonsin på järnvägsvagnar. Kockums har tidigare byggt mer  än 800 vagnar av samma typ till LKAB, men då i kortare serier. Leveransen av den nya ordern skall vara klar 2013.
-  Ordern är den största i Kockums mer än 150-åriga historia som  leverantör av järnvägsvagnar Den innebär att Kockums Industrier har full  beläggning ytterligare två år framåt för nuvarande personalstyrka,  säger Björn Widell, vd i Kockums Industrier.
Vagnarna  byggs i Kockums Industriers verkstäder i Malmö och i den nya  anläggningen i Trelleborg. De utrustas i Kiruna med vagnkorgar och  luckor från konsortiet Kiruna Wagon som är en underleverantör till  Kockums Industrier.
–  Investeringen ger oss en transportkapacitet på 20 dagliga tåg mot dagens  15 tåg på Malmbanan, säger Göran Heikkilä, logistikchef i LKAB.
LKAB:s  malmtåg består av 68 malmvagnar med en lastkapacitet på 100 ton per  styck. Varje tåg fraktar 6 800 ton järnmalmsprodukter och är 750 meter  långa. Malmtransporterna går från LKABs gruvorter i Malmberget,  Svappavaara och Kiruna till LKABs malmhamnar i Narvik respektive Luleå  samt till SSAB:s anläggningar i Luleå.