Saab presenterade i dag sin nya konceptbil på bilmässan i Genève: En futuristisk sportbil med måsvingedörrar.
Mycket av tekniken, som till exempel elektrisk fyrhjulsdrift, ska finnas i den nya 9-3 som börjar byggas i oktober nästa år.
Så blottades Saab Automobiles nya konceptbil, symboliskt kallad koncept Phoenix. En futuristisk sportbil med måsvingar kom fram när vd Jan Åke Jonsson, styrelseordförande Victor Muller och chefsdesigner Jason Castriota på tisdagen drog av täckelset på bilsalongen i Genève.
Bakom podiet, där alla andra hade fått flytta på sig, stod ryske finansmannen Vladimir Antonov som ska ta över Spykers sportbilar och även vill äga Saab.
Nya konceptbilen ska visa Saabs tankar inför framtiden. Mycket av tekniken, som till exempel elektrisk fyrhjulsdrift, ska finnas i den nya 9-3 som börjar byggas i oktober nästa år. Och vissa element av designen ska gå igen - dock knappast dörrarna. Utseendet är knappast något som för tankarna till en familjebil. Att Victor Muller med sin bakgrund inom sportbilar gillar den är inte konstigt, men vad tycker Saabchefen Jan Åke Jonsson?
-Här har vi tagit ut svängarna lite mycket, konstaterar han modest där han står i trängseln efter presskonferensen.
-Men det gör man med konceptbilar. Det handlar om att stretcha fantasin. Det är en signal om framtidstro. Vi vill visa att vi som litet oberoende bolag kan ta ut svängarna, säger han.
Jan Åke Jonsson anser att konceptbilen förstärker Saabs varumärke som sportig och annorlunda.
-Kunder köper ett varumärke som man vill associera sig med, säger han.
Enligt Mats Fägerhag, teknisk chef på Saab, kommer den nya 9-3 plocka mycket från konceptbilen.
-Mer än du tror, säger han utan att vilja vara mer exakt.
Samtidigt visar siffror över nyregistreringar att nya Saab 9-5 har problem att sälja.
I topplistan över försäljningen i Sverige hittills i år finns Saab 9-3 på plats nio, men nya Saab 9-5 är så långt ner som plats 44. Faktum är att det såldes fler av den 13 år gamla Saab 9-5 under februari i fjol än av den nya i år. Februari 2010 registrerades 188 nya 9-5 mot 137 i år, en minskning med 27 procent. Sedan årsskiftet har det registrerats 285 Saab 9-5 mot 295 samma tid förra året.
Det är i stället 9-3, en modell som kom redan 2002, som håller uppe Saabs försäljning. Under februari rullade det ut 707 nya Saabar i Sverige. Det är 35 procent fler än under förra årets dystra februari. Jan Åke Jonsson tycker att det är fina siffror.
-Vi går upp med mer än dubbelt så mycket som marknaden i stort och då visar de siffrorna registreringarna i februari så det är bilar som beställdes i december och januari. Under februari har vi sett att orderingången ökat dramatiskt, säger han.
(TT)