Under 2010 har 289 477 nya personbilar registrerats. Det är en ökning med 35,6 procent jämfört med 2009, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Andelen miljöbilar av de totala nyregistreringarna under 2010 var 40,1 procent och dieselandelen var 51,0 procent, vilket är de högsta nivåerna som hittills noterats.
Bertil Moldén, Bil Swedens vd, beskriver 2010 som "ett mycket bra bilår".
– Det här är den absolut största ökningen i antal någonsin. Det har aldrig tidigare skett en så snabb svängning.
Till nästa år tror Moldén på en ännu snabbare marknad, säger han.
Enligt Bil Swedens prognos kommer 295 000 personbilar att nyregistreras under 2011, högre än under 2010. Samtidigt spår Bil Sweden att 42 000 lätta lastbilar kommer att nyregistreras i år, lika många som under 2010.
2008-2010 var tre turbulenta år. Nu går bilmarknaden, enligt Bertil Moldén, in i ett nytt år med "relativt välfyllda orderböcker på såväl personbilar, lätta lastbilar och tunga lastbilar".
För 2011 räknar Bil Sweden med 295 000 nybilsregistreringar och 42 000 nyregistrerade lätta lastbilar.
Årets summering visar att det säljs färre etanolbilar, färre hybridbilar och färre gasbilar. Vinnaren är diesel, som har gått från 41 till 51 procent av marknaden.
- Äntligen har vi kommit i närheten av europeiska siffror, säger Bertil Moldén.
Han ser den tidigare relativt låga svenska dieselbilsförsäljningen som ett resultat av ogynnsamma skatteregler.
Skrotningen av bilar har ökat markant under 2010, nästan 30 procent, enligt Moldén.
- En skrotbil är en guldklimp, varhelst den står. Skrotningen har kommit tillbaka och det ser riktigt bra ut, säger han.
Han slår samtidigt ett slag för en skrotningspremie för att få bort de 325 000 bilar utan katalysator som används dagligen i Sverige, främst ute på landsbygden.
(TT)