Tekniken lyfter kranarna in i framtiden

Jernhusens gigantiska kranar på Stockholm Årsta Kombiterminal har en spännvidd på dryga 50 meter, vikt på cirka 400 ton per kran och de kan lyfta 70 ton vardera. Foto: Christer Wiik
Jernhusens gigantiska kranar på Stockholm Årsta Kombiterminal har en spännvidd på dryga 50 meter, vikt på cirka 400 ton per kran och de kan lyfta 70 ton vardera. Foto: Christer Wiik
Bertil Forsberg, teknisk expert inom lyft hos Inspecta. Foto: Inspecta
Bertil Forsberg, teknisk expert inom lyft hos Inspecta. Foto: Inspecta
Krandagarna är Sveriges viktigaste mötesplats för tunga lyft-sektorn. Krandagarna 2015 genomförs den 18-19 november i Växjö Konserthus. Här är åhörare från fjolårets arrangemang. Foto: Christer Wiik
Krandagarna är Sveriges viktigaste mötesplats för tunga lyft-sektorn. Krandagarna 2015 genomförs den 18-19 november i Växjö Konserthus. Här är åhörare från fjolårets arrangemang. Foto: Christer Wiik

Teknikutvecklingen utvecklar kranarna i rask takt. Vid årets Inspecta-arrangemang, Krandagarna, ligger fokus på framtidens kranar och kompetensutveckling inom lyftområdet.

Sedan år 2000 har Krandagarna varit ett årligt återkommande arrangemang och en mötesplats för krananvändare där erfarenheter byts, funderingar ventileras och där det knyts värdefulla kontakter.  Krandagarna 2015 genomförs i höst den 18-19 november i Växjö.

Konditionsanalyser allt viktigare
Bertil Forsberg, teknisk expert inom lyft hos Inspecta, ser flera nya möjligheter med den moderna tekniken och dess utveckling av kranar.
– Hur kan dagens nya teknik utveckla kranarna, processerna och vårt arbete? Det är en spännande framtid.

I dagsläget är det ändå många äldre kranar som sliter hårt runt om i landet. Konditionsanalyser blir därför allt viktigare för att ha kontroll på kranarna och veta vilket underhåll och kontinuerliga besiktningar som behöver göras.
– Det gör det möjligt att hålla kranen i drift i många år, och även förlänga den ursprungliga livslängden, säger Bertil Forsberg.

Industri och Hamn
Krandagarna erbjuder i år två inriktningar att välja på; Industri och Hamn. Den gemensamma nämnaren för både industri och hamn är kompetensfrågan. Pensionsavgångar, en rörligare arbetsmarknad och ny teknik sätter allt starkare ljus på hur kompetensen hos kranförare säkerställs.
– Vi har därför bjudit in utbildare från TYA, BYN, och SSAB för att diskutera hur framtidens kompetens inom lyftområdet ska utvecklas och upprätthållas, säger Bertil Forsberg.

Några punkter ur programmet:

  • Moderna kranar och kranteknik runt om i världen
  • Morgondagens komponenter i dagens teknik
  • Konditionskontroll – hur får man en kran att leva längre?
  • Skador och haverier
  • Hur säkerställs kompetensen inom lyftområdet?
  • Innebörden av revisionsbesiktning och nya sanktionsavgifter
  • Framtidens lyftlinor och tekniska innovationer
  • Fallskydd – vad gäller i olika områden?

 

Lyftmässa
I samband med Krandagarna arrangeras den uppskattade lyftmässan, vilken är en del av Krandagarna. Flera av de ledande företagen inom lyftområdet har deltagit i mässan de senaste åren. Mässan erbjuder tillfällen att titta, känna, träffas och samtala under gynnsamma former. 

Källa: Inspecta

Fakta
Om Inspecta

Inspecta erbjuder tjänster inom besiktning, provning, certifiering, teknisk konsultation och utbildning. Vi är marknadsledande i Norden. Inspecta har kontor i åtta länder; Finland, Sverige, Norge, Danmark, lettland, Estland, Litauen och Polen.  I Sverige finns 620 medarbetare Inspecta Groups ägare är det nederländska holdingföretaget ACTA.  
Inspecta utför besiktningar på alla nivåer från konstruktions- och tillverkningskontroll till installations- och revisionsbesiktning samt återkommande besiktning. Många av besiktningarna är obligatoriska. Andra är frivilliga och görs för att möta särskilda behov. Alla besiktningar måste utföras av besiktningsingenjörer med rätt kunskap och erfarenhet. Inspecta är ackrediterat av Swedac.