Dikeskörning för Volvo

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Försäljningsmässigt har Volvo Personvagnar kört i diket i USA. Det är den tillverkare som tappat mest i år.

Men precis som när nya XC 90 visas upp i ett krocktest hoppas bolaget ta sig ur dikeskörningen med hälsan i behåll.

-Vi tror att volymerna bottnar runt årsskiftet för att öka nästa år, säger vd Håkan Samuelsson.

USA är Volvos svåra huvudvärk efter en långvarig nedgång som fortsatt i år när Volvo totalt sett är på väg mot ett rekordår. Framtidshoppet är den nya sjusitsiga stadsjeepen XC 90 som börjar att tillverkas i januari i Torslanda. Föregångaren blev en succé på den amerikanska marknaden.

Nya XC 90 är den första modellen på Volvos egenutvecklade plattform som möjliggör nya säkerhetslösningar och också nya möjligheter till elektrifiering. Den kommer även som laddhybrid som kombinerar eldrift och förbränningsmotor.

Säkerhet i tiden

Volvo vill försöka komma ikapp de tyska premiummärkena.

-Jag tror att det nya premium handlar om att skydda det som är viktigt som miljö och säkerhet. Det ligger mer i tiden än teknik och hästkrafter, säger Håkan Samuelsson.

I veckan har Volvo bjudit in 300 journalister från 20 länder för att visa upp sitt säkerhetsarbete och berätta mer om sin vision att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en Volvo 2020.

Allt gick planenligt när testbilen skickades i väg i 80 kilometer i timman, körde ner i diket, studsade upp, gjorde en luftfärd innan den kraschlandade och slutligen fick stopp mot en grusvall. I bilen fanns två krockdockor i vuxenstorlek och en i barnstorlek i bakåtvänd bilbarnstol.

Krockar i datorn

Om det varit människor i bilen hade de klarat sig utan skador, enligt Volvos säkerhetsexpert Thomas Broberg.

-De hade varit lite omtumlade, men i princip oskadda, säger han.

Under utvecklingen av XC 90 har det gjorts tusentals krocktester genom datorsimuleringar och cirka 120 fullskaliga tester. De är resurskrävande i arbetstid och beräknas kosta en kvarts miljon kronor styck.

Stora suvar har kritiserats för att vara farliga att krocka med för andra.

-Vi får tyvärr lära oss att leva med att det finns olika storlekar på bilar. Det vi kan göra är att göra det så bra som möjligt för dem inne i bilen, men också göra så att vår bil hjälper de andra bilarna så mycket som går, säger Thomas Broberg.

 (TT)