Volvo betonade att sparprogrammet, som totalt ska sänka kostnaderna med 10 miljarder kronor 2016 jämfört med 2012, kommer att synas i resultatet.
"Vi kommer att leverera på det strukturella sparprogrammet, det kommer att synas i resultatet", lovade bolagets finanschef Jan Gurander vid fredagens presskonferens.
Vidare betonade vd Olof Persson att det förändrade besparingsmålet, vilket exkluderar besparingar som är marknadsberoende och inte kan kontrolleras av bolaget självt, har införts för att underlätta kommunikationen externt.
"Det interna förbättringsprogrammet kommer att fortsätta som förut. Externt kommer vi dock bara att kommunicera de strukturella besparingarna", sade han.
Bland de nya sparåtgärder som Volvo planerar ingår att slå samman tre regionala försäljningsavdelningar till en global organisation för försäljning av lastbilar.
"Avsikten är att komma närmare kunderna och ta bort nivåer mellan kunden och organisation. De ska göra oss snabbare och mer flyfotade", sade Volvochefen.
En annan del är en översyn av IT-verksamheten. Syftet är att definiera vad som är kärnverksamheter och vad som inte är det.
"Det är en översyn som ska vara färdig senast i det första kvartalet nästa år."
Olof Persson uppgav också att den nya generationen Volvo-lastbilar har fått ett mycket gott mottagande bland kunderna och för Renault-lastbilarna väntas en återgång till tidigare marginaler.
Situationen i Kina är dock fortsatt bekymmersam.
"Vi ser att de nya lastbilarna tas emot av kunderna på ett mycket bra sätt. Det märker vi på marknadsandelarna och återkopplingen från kunderna, både i Europa och i resten av världen", sade han.
Den generationen Renault-lastbilar, "den bästa någonsin", lovar också gott.
"Vi är dock fortfarande i en uppbyggnadsfas. Orderingången ökar långsamt, men vi har ännu inte nått dit vi vill. Jag är emellertid helt övertygad om att vi så småningom ska komma tillbaka till de nivåer där vi varit tidigare", sade Olof Persson.
"Vi har lyckats positionera Renault så att vi ser en förbättring av bruttomarginalen", fortsatte han.
En bra nordamerikansk marknad ligger bakom mycket av Volvos starka resultat för det tredje kvartalet.
"Vi har sålt väldigt bra i den här marknaden. I kvartalet har vi sett en väsentlig förbättring av lönsamheten i Nordamerika. Marknadsandelarna rör i rätt riktning."
Mer blandad är marknadsutvecklingen i Asien.
I Japan fortsätter efterfrågan att öka, inte minst på anläggningsmaskinsidan i spåren av tsunamin. Även Indien går framåt.
"Vi ser en återhämtning och en mycket mer positiv stämning i Indien efter valet".
Inom Volvo CE, anläggningsmaskiner, fortsätter nedgången i Kina.
"Den nedgången kommer att fortsätta under resten av året. Det finns ingen 'quick fix', vi kommer att ha de här problemen med lager, handlare och hela systemet under kommande kvartal", slog Olof Persson fast.
(Nyhetsbyrån Direkt)