LKAB:s avdelning LKAB 37 har till uppgift att planera inför en leveransökning från dagens 27 miljoner ton levererade färdiga produkter till 37 miljoner ton år 2017. För att detta ska kunna bli verklighet behöver LKAB:s logistikapparat ta itu med flera utmaningar.
- Vi driver alla utvecklingsprojekt samtidigt, en mycket tuff uppgift. Alla projekten berör dessutom varandra på något sätt. Skall vi till exempel klara dubbla omlopp krävs det att flera andra projekt också fungerar, berättar Anders Björnström, LKAB:s logistikchef till LKAB:s Veckobladet.
Med dubbla omlopp menas att ett tågsätt ska kunna hinna lasta, köra och lossa mellan Narvik och Kiruna två gånger per dygn.
Bland LKAB 37:s logistikprojekt ingår: dubbla omlopp, ny kaj och skeppslastare i Narvik, utbyggda terminaler, fler mötesplatser, fler tåglägen, optimerade lastvikter, kortare terminaltider, fler verkstadsplatser för lok, ny loktvätt och avisning, lokförare i egen regi, ökat axeltryck, ny bentonitanläggning i Luleå och minskad energianvändning per ton.
(Källa: LKAB)