AB Volvo redovisar en vinst före skatt på 1 727 miljoner kronor för första kvartalet 2014. Det kan jämföras med förlusten på 101 miljoner kronor motsvarande period 2013.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 1 389 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.
Omsättningen uppgick till 65 646 miljoner kronor, jämfört med 58 344 miljoner kronor ett år tidigare.
Orderingången på lastbilar sjönk till 55 146 fordon, från 61 045 motsvarande period i fjol.
"Under de tre första månaderna 2014 minskade efterfrågan i Europa som förväntat jämfört med den mycket starka avslutningen på 2013 då kunderna valde att förnya sina lastbilsflottor inför de nya emissionsreglerna Euro 6, som infördes i januari 2014", skriver Persson.
Rörelsemarginalen det första kvartalet var 3,9 procent, exklusive omstruktureringskostnader, att jämföra med 0,9 procent 2013.
"De åtgärder vi genomför för att höja koncernens lönsamhet löper enligt plan och börjar få en positiv påverkan på vår bruttomarginal och våra kostnader, men det återstår mer arbete att göra på kostnadssidan och det är koncernens huvudfokus för 2014", skriver Olof Persson.
Volvo har som uttalat mål att ha den bästa eller näst bästa marginalen i branschen om några år, och dit är det fortfarande långt kvar.
Persson förväntar sig en successiv förbättring av marknaden i Europa under året. Även i Nordamerika pågår en återhämtning av marknaden, och Volvo justerar upp sin prognos något där. I Brasilien ser det däremot mörkare ut. Konjunkturen tar inte fart, och Volvo sänker sin prognos för den marknaden.
De effektiviseringar som presenterats tidigare rullar på. I höstas gick Volvo ut med att bolaget ska spara fyra miljarder kronor och i vintras specificerade man att 4 400 personer, tjänstemän och konsulter, skulle bort. Det motsvarade då fyra procent av personalstyrkan. Sedan i höstas har 900 personer lämnat bolaget, uppger Volvo.
I Sverige har Volvo lanserat ett program med frivilliga avgångar. Liknande åtgärder väntar i andra länder under året.
(TT)