”VW:s Scania-bud logiskt steg i integration”

Leif Östling, chef för Volkswagens kommersiella fordonsdel och tidigare vd för Scania.
Leif Östling, chef för Volkswagens kommersiella fordonsdel och tidigare vd för Scania.

Scania tar i och med Volkswagens bud på lastbilstillverkaren nästa steg för att, tillsammans med MAN, skapa en ledande fordonskoncern. Det säger Leif Östling, chef för Volkswagens kommersiella fordonsdel och tidigare vd för Scania, i en kommentar kring budet.

 

Det var i samband med att Volkswagen publicerat sin helårsrapport, som det även framgick att den tyska fordonstillverkaren lägger ett bud på Scania.

"Jag är väldigt nöjd att Scania och Sverige kommer fortsätta att spela en viktig roll i vår integrerade koncern inom kommersiella fordon. Vi tar nu nästa, logiska, och konsekventa steg inom vår strategi att stärka den operativa integrationen mellan Scania, MAN och Volkswagen", säger han.

Det kommer inte att ske några förändringar i Scanias grundstruktur när Volkswagen genomför ett fullskaligt övertagande.

"Scania kommer att spela exakt samma roll som tidigare vad gäller produktutveckling, tillverkning och i fråga om försäljnings- och serviceorganisationen. Med draget vi gör i dag kan vi underlätta för det interna samarbetet inom gruppen", sade Leif Östling, vid en telefonkonferens.

Scania huvudkontor kommer att stanna i Södertälje och inga jobb kommer att försvinna, sade han vidare och Hans Dieter Pötsch, ledamot i Volkswagens styrelse, instämde.

Han påminde om Volkswagen sedan länge varit huvudägare i Scania och argumenterade för att det tyska bolagets varumärkesfilosofi innebär att MAN, Volkswagen och Scania kommer att konkurrera som oberoende bolag och på samma sätt som i nuläget.

"Men ha ett gott tekniskt samarbete där det finns logik för det", sade den tidigare vd:n för Scania.

Han sade även att Volkswagen-ledningen under de senaste åren "gradvis" har insett att ett bud riktat mot minoritetsägarna i Scania är ett centralt steg för att bygga en integrerad lastbilskoncern.

"Jag menar inte sammanslagna varumärken, utan där vi kan få till samarbeten med de olika varumärkena på ett mer effektivt sätt än vad vi har hittills kunnat. Det är skälet (bakom budet)", sade Leif Östling på konferensen.
(Nyhetsbyrån Direkt)