Saab Parts ingick inte i Saab-konkursen och nu gäller det att hitta nya marknader. En bromskloss på vägen dit kan vara den tyska biljätten BMW:s stämningskrav på över 20 miljoner kronor.
Domen kommer i dag.
Tyskarna drog det svenska reservdelsbolaget inför domstol i augusti 2012 och krävde 2,6 miljoner euro för leveranser av motorer och reservdelar, som konkursade Saab Automobile aldrig betalade.
Sedan parterna tagit fram underlag och dokumentation, som redovisades vid förhandlingar i höstas i Nyköpings tingsrätt, kommer utslaget under dagen.
- Jag känner en försiktig optimism, säger Lennart Ståhl, vd för Orio, till TT.
Orio är det sedan i november nya namnet på bolaget, som så länge det finns efterfrågan tillhandahåller delar till de Saab-bilar som rullar i världen. I dag finns drygt en miljon, en siffra som oundvikligen kommer att minska.
2020 räknar Orio med att 80 procent av omsättningen ska komma från andra områden, att jämföra med dagens tio.
BMW:s krav bygger på det avtal som skrevs i september 2010 med Saab Automobile, som ju sedermera gick i konkurs den 19 december 2011.
Efter Saab Automobiles haveri valde tyskarna att i stället stämma Saab Parts, som bestrider stämningen och inte anser sig ha varit inblandat.
- Huvudfrågan för tingsrätten är om vi omfattas av avtalet, men jag tycker att vi har rätt i vårt sätt att se på det, säger Lennart Ståhl.
(TT)