Porsche firar 50-årsdagen för tillkomsten av 911 med att presentera en jubileumsmodell på den internationella bilutställningen i Frankfurt, International Motor Show (IAA), som slår upp sina portar den 12 september 2013.
Liksom den ursprungliga 911:an är jubileumsutgåvan en coupé med sexcylindrig boxermotor och bakhjulsdrift. Däremot är prestanda, aktiv sportfjädring och kaross på dagens nivå; jubileumsmodellen har den bredare karossen som annars återfinns på de fyrhjulsdrivna modellerna, Carrera 4. Specialmodellen kommer att tillverkas i en begränsad serie om bara 1963 exemplar, en siffra som syftar på året då 911 hade världspremiär på Frankfurtsalongen.
Specialmodellen av denna Carrera S med 400 hk (294 kW) innehåller flera av de utrustningsdetaljer som bidragit till 911:ans 50-åriga framgångssaga. Till exempel PASM, Porsche Active Suspension Management, som fintrimmats för den bredare spårvidden och för att framhäva 911:ans kurvegenskaper. Sportavgassystemet levererar ett passande emotionellt ljud. 20-tumsfälgarna är utformade som en hyllning till de legendariska "Fuchs"-fälgarna, lackerade i mattsvart med maskinpolerat centrum. Kromlister vid de främre luftintagen, på gallren på grillen över motorrummet och på panelen mellan bakljusen är utmärkande för jubileumsmodellen. En annan teknisk detalj på utrustningslistan är Porsche Dynamic Light System (PDLS) med Bi-xenonljus och aktiva kurvljus.
Jubileumsmodellen erbjuds med två unika färger, en mörk grafitgrå och en ljusare gråmetallick. Dessutom finns den i helsvart.
Jubileumsmodellen "911 50", accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,5 sekunder, (4,3 med PDK-växellåda) och når en toppfart på 300 km/tim (298 med PDK). Bränsleförbrukningen enligt NEDC för blandad körning är 9,5 l per 100 km (8,7 med PDK), motsvarande 224 g koldioxid per kilometer (205 med PDK).
Jubileumsmodellen finns hos Porsches återförsäljare med början i september 2013. Priset i Sverige blir 1 155 000 kronor.