Porsche har utvecklat en ny GT-bil för World Endurance Championship (WEC) och Le Mans 24-timmars. Nya 911 RSR är en konsekvent lättviktskonstruktion med sofistikerad aerodynamik. Med den iögonfallande designen firas ett mycket speciellt jubileum, ur fågelperspektiv kan man läsa siffrorna 50 och 911. Siffrorna står för 50 år med Porsche 911.
Nya 911 RSR, som baseras på den sjunde generationen av sportbilen 911, går i fotspåren från föregångaren 911 GT3 RSR. Liksom på föregångaren har hjulbasen ökat med cirka tio centimeter. En ny framvagn med triangellänkar ersätter fjäderbenen av McPherson-typ som tidigare använts. En annan nyhet från Porsche Motorsport är den nyutvecklade mycket lätta sexväxlade växellådan för tävlingsbruk. Växlingen sköts via paddlar på ratten. Den sexcylindriga boxermotorn på 460 hk har övertagits från föregångaren med detaljförbättringar.
En av prioriteringarna vid utvecklingen av nya 911 RSR har varit åstadkomma en jämnare viktfördelning. Tyngdpunkten är också väsentligt lägre än i föregångaren. Kolfiber har spelat en stor roll i utformningen. Fram- och bakskärmarna, huven och bakluckan, dörrarna, hjulhusen, den bakre vingen, instrumentpanelen och mittkonsolen är gjorda av detta mycket lätta och starka material. Dessutom är alla rutor gjorda av lätt och tunn polykarbonat. Det lätta litiumjon-batteriet från gatbilarna bidrar också till viktminskningen.