Women In Tech satsar på unga kvinnor och teknik

Foto: WIT
Foto: WIT

Ska skapa möjlighet att upptäcka teknik i unga år.

Världen över har länder utmaningar att locka kvinnor till tech-yrken och utvecklingen går trögt. En av de bakomliggande orsakerna är att flickor inte ges tillräckligt med möjligheter att upptäcka teknik i unga år. Internationell forskning visar att sannolikheten för att unga tjejer väljer att utbilda sig, och så småningom söka jobb, inom tech-området ökar om de exponeras för och bekantar sig med teknik mellan åldrarna tio till femton år.

Genom stöd från Annika Steiber, Cristina Stenbeck, Accenture, Cybercom, Digitalent, EY, HTC Vive, Salesforce, SVT, Tieto samt samtliga elva huvudpartners bakom WIT 2018, kan WIT redan idag erbjuda 15 flickor stipendier för ett helt års techprogram i Hello World!s regi som fokuserar på digitala medier och verktyg. I programmet ingår bland annat en lägervecka under sommaren samt meet-ups varje söndag hos olika bolag. I samband med eventet den 8 mars hoppas WIT på att ännu fler bolag och sponsorer ansluter till initiativet så att fler unga tjejer får chansen att delta i techprogrammet.

– För att skapa en verklig förändring för kvinnor inom tech måste vi investera i våra barn och ungdomar och inspirera en ny generation kvinnliga talanger att upptäcka den fantastiska techvärlden. Det är viktigt såväl för individen som för svensk konkurrenskraft, säger Dr Annika Steiber, grundare av Management Insights och en av initiativtagarna bakom WIT Girls.

– Vårt mål är att tända 10 000 digitala stjärnor till 2020. Med hjälp av WITs nya initiativ WIT Girls kan vi se till att ännu fler av dessa framtida stjärnor blir tjejer, säger Ulrika Dellby, grundare av Hello World!