"Teslas bilar måste repareras innan de lämnar fabriken"

Robotarna på Tesla fabrikens monteringslinje i Fremont, Kalifornien. Foto: Tesla
Robotarna på Tesla fabrikens monteringslinje i Fremont, Kalifornien. Foto: Tesla

Tidigare och nuvarande anställda på Tesla-fabriken i Fremont, som Reuters har talat med, hävdar att de flesta bilarna kräver ytterligare reparationer sedan de har lämnat monteringsbandet. Tesla avvisar dessa påståenden.

Alla som har uttalat sig vill vara anonyma, och fyra av dem arbetar inte länge i fabriken.

Enligt källorna är det "nödvändigt att fixa fel på de flesta bilarna innan de kan vidarebefordras". Kvalitetskontroller visar tydligt att nio av tio modell S och modell X som tillverkades i oktober hade fel.

Siffran sägs bero på Teslas interna rigorösa kontrollsystem, men Reuters har inte kunnat bekräfta att detta stämmer.

Som jämförelse behöver Toyota reparera fel på mindre än tio procent av sina bilar, säger industrins experter, som Reuters har talat med.

En tidigare Tesla- chef hävdar att många personella resurser används för att reparera bilar efter att de har lämnat monteringsledningen och att detta kostar stora summor. Tesla hävdar däremot att de flesta problem är små

Tesla berättade för Reuters att de genomför exceptionellt noggranna kvalitetskontroller som avslöjar och korrigerar även de minsta problemen. Men företaget vill inte avslöja antalet bilar som ska repareras innan de kan skickas till återförsäljarna. De vill inte heller kommentera de anställdas uttalanden.

Å andra sidan hävdar Tesla att de flesta av problemen är små och repareras på några minuter.

Källa: Reuters