Handelssjöfarten får höjda avgifter

 Foto: Jan-Åke Sköld
Foto: Jan-Åke Sköld

Sjöfartsverket inför en ny avgiftsmodell

Sjöfartsverket höjer farledsavgiften med 9 procent för att säkerställa genomförande och utveckling av de tjänster som Sjöfartsverket tillhandahåller nu och i framtiden. Handelssjöfarten till och från Sverige bekostar merparten av den maritima infrastrukturen genom avgifter till Sjöfartsverket. Isbrytning, lotsning, farledsservice, sjökommunikation, sjömätning, sjökortsproduktion, delar av sjö- och flygräddningen samt sjömansservice finansieras med hjälp av avgifter.

– Målet med den nya avgiftsmodellen är att tydliggöra vad avgifterna relaterar till för kostnader hos sjöfartsverket och att skapa en avgiftsmodell som är enklare att förstå och härleda direkt till den service och de tjänster som Sjöfartsverket erbjuder, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Den nya avgiftsmodellen utgår från fartygens nettodräktighet, det vill säga lastutrymmets volym och fartygets möjlighet att ta passagerare.Tidigare beräknades avgiften på fartygets totala volym och storlek (bruttodräktighet).

– Jag har också tagit beslut att utreda miljöstyrningen mer. Från den 1 januari 2018 kommer vi därför att behålla det gamla sättet att räkna och vi kommer inför 2019 tillsammans med sjöfartsnäringen, Sveriges hamnar, Trafikanalys och Fossilfritt Sverige ta fram en alternativ modell med mer kraftfull styrningseffekt som stödjer de framtidssatsningar som görs, säger Katarina Norén.