Nu har den tionde generationen av Mercedes-Benz E-Klass premiärvisats. Nya E-Klass bjuder på världspremiär för ett antal helt nya tekniska lösningar, inte minst inom det självkörande området.
- E-Klass är kärnan i vårt varumärke, säger Thomas Weber som är ansvarig för Mercedes utvecklingsarbete och styrelseledamot i Daimler AG. Nya generationen är ett stort steg mot självkörande bilar. Dessutom har den lägre förbrukning, högre säkerhet och mer komfort än föregångaren.
Nya E-klass är större (43 mm längre) och har en muskulös design. Den går liksom föregångaren både att få både med Mercedes-stjärnan på motorhuven och i grillen. Interiören är helt ny och kan fås med två 12,3-tums skärmar som tillsammans ger en wide-screen cock-pit. Skärmarna kan ställas in till att visa ett antal olika instrumenteringsalternativ. Många av bilens funktioner kan styras med unika touch-pads på själva ratten, så att föraren inte behöver ta blicken från vägen.
Att framtidens bilar kommer att kunna köra själva är de flesta eniga om. Med nya E-Klass blir mycket av den tekniken tillgänglig redan idag. Funktionen Drive Pilot gör till exempel att bilen själv kan hålla både kurs och avstånd i farter upp till 210 km/tim. Den adaptiva farthållaren kan ställas in så att den automatiskt anpassar bilens fart efter hastighetsbegränsningar som anges på vägmärken.
En annan nyhet är Active Lane-change Assistant. När föraren slår på blinkers för att byta fil använder bilen kameror och radar för att hitta rätt tillfälle för att genomföra filbytet på säkrast tänkbara sätt.
Med nya E-Klass introduceras även en ny motorgeneration. Vid lanseringen erbjuds E 220 d (diesel) på 195 hk som klarar sig på 0,39 l/mil och E 200 (bensin) på 185 hk med en förbrukning på 0,59 l/mil. Senare under året lanseras fler motorvarianter, bland annat plug-in hybriden E 350 e.