Sverige ska få testlabb för elfordon

ADAM IHSE / TT: Näringsminister Mikael Damberg presenterade planerna på nationellt testcenter för elfordon, vid en pressträff i Göteborg.
ADAM IHSE / TT: "Det här är både miljöpolitik och modern industripolitik", säger näringsminister Mikael Damberg (S) om den planerade testanläggningen.

Att ställa om till en mer eldriven framtid är en av de stora utmaningarna för fordonsindustrin. Regeringen vill se ett bredare samarbete, både mellan olika forskare och mellan de svenska fordonstillverkarna.

Vi har starka fordonstillverkare i Sverige som är inne i ett teknikskifte, de måste gå över till mycket mer el i framtiden, säger Mikael Damberg.

Vi vill göra en nationell satsning ihop med svensk fordonsindustri för elektromobilitet.

Presenteras i höst

Än så länge är satsningen luddig i kanterna. Några pengasummor nämndes till exempel inte när planerna presenterades vid en presskonferens i Göteborg. Forskningsinstitutet Rise får nu i uppdrag att göra en förstudie som ska vara klar i höst, och då titta på finansieringen och var testbädden, som den också kallas, kan placeras.

Om industrin visar att de menar allvar är staten också beredd att satsa pengar för att få en sådan här testbädd till stånd, säger Damberg.

Bilar före lastbilar

Björn Westman, chef för motorutvecklingen hos Scania, är positiv till regeringens utspel. Men det är inte de svenska lastbilstillverkarna som först kommer att dra nytta av det gemena forskningsprojektet, påpekar han. Personbilar, som är lättare att ladda, står längre fram i kön.

Elektrifieringen av tunga fordon är inte helt mogen ännu. Batterierna är tunga och dyra och kortsiktigt är biobränslen det som har mest positiv effekt och det vi jobbar mest med just nu, säger han.

Men självklart tycker vi att forskning är väldigt bra.

Statens ansvar?

Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde, tycker att det kan vara bra med ett samlat grepp kring elektrifiering, som väntas få stor samhällsbetydelse i framtiden.

Sedan finns det en principfråga i grunden: Hur mycket ska det offentliga stå för? Det är klart att ju mer ansvar det offentliga tar för kostnaderna, desto gladare är de privata företagen, säger han.