Arla inviger toppmodernt innovationscenter i Århus

Foto: Arla

Den globala mejerimarknaden är värd 400 miljarder dollar

Arla inviger ett toppmodernt globalt innovationscenter i Århus, Danmark, där trender, tekniker och produkter kommer att skapas tillsammans med kockar, forskare, konsumenter och kunder.

Innovation är i centrum för Arlas tillväxtplaner för nästa decennium. Mejerikooperativet strävar efter att bli den mest samarbetsinriktade innovatören på den globala mejerimarknaden, som är värd 400 miljarder USD. Arla kickstartar med ett nytt innovationscenter i Århus, som invigs officiellt av kronprinsessan Mary den 16 maj.

Arlas nya innovationscenter kommer att spela en huvudroll i företagets samarbete med kunderna och i Arlas Good Growth 2020-strategi, genom att bidra med fler värdeförädlade produkter till Arlas marknader runt om i världen. Arla kommer också att samarbeta med forskare och universitet inom ett antal områden, däribland mjölkproduktion, förebyggande av livsstilssjukdomar, innovativa förpackningar och tekniker som kan göra det lättare att transportera mjölk och färska mjölkprodukter över kontinenter.

– Grunden till vårt mejerikooperativ är de bönder som gick ihop på 1880-talet för att skapa bättre möjligheter tillsammans. Det ligger i våra gener att samarbeta för att nå bättre resultat. I vårt nya globala innovationscenter kommer vi att använda samma tillvägagångssätt i forskning och utveckling av inte bara nya produkter, utan även av nya sätt att konsumera dem. Den globala livsmedelsindustrin har aldrig varit mer konkurrensutsatt än den är i dag – särskilt i Europa och på tillväxtmarknaderna, där antalet medelklasskonsumenter i Asien, Afrika och på andra platser ökar kraftigt, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh.