Rapport: 60 procent av online-köpare får skadade varor

Den genomsnittliga kostnaden per skadad leverans vid online-shopping är 58 euro, och berör allt från föremål som bärbara datorer och glas till soffor. Det visar en aktuell undersökning utförd av DS Smith. Foto: DS Smith

En aktuell online-undersökning utförd av DS Smith visar att 60 procent av online-shoppare fick skadade varor levererade och att den genomsnittliga kostnaden för en leverans är 58 euro. Undersökningen är genomförd i Europas fyra största ekonomier i euro-området; Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien som säljer och levererar produkter till bland annat Sverige.

Undersökningen visar bland annat att den totala kostnaden för dessa skadade leveranser som betalats ut i dessa fyra länder nådde svindlande 21,9 miljarder euro.

Thorbjörn Sagerström, Nordenchef på DS Smith, kommenterar undersökningen:

– Skadade leveranser är en förlust för alla inblandade, de som handlar blir frustrerade och återförsäljare måste hantera utmaningarna med att hantera onödiga returer. Internetförsäljningen står för en ökad andel av detaljhandels försäljning i Europa, och som denna undersökningen visar, innebär returer en betydande kostnad.

För att komma runt problemet arbetar DS Smith med olika smarta designlösningar som skyddar produkterna. Utöver att minska riskerna i leveranskedjan, kopplar DS Smith accelerometer till paket, detta för att fastställa vilka accelerationsnivåer de utsätts för under transporter.

”Resultaten visar att ett typiskt online-paket genomgår G-krafter som mäter upp till astronomiska 50Gs vilket är mer än fem gånger den nivå av G-krafter som skulle få en astronaut att förlora medvetandet (vid 9Gs) och tio gånger större G-krafter än vad som vanligtvis upplevs när man åker en berg-och dalbana (vid 5Gs)”, skriver DS Smith. Detta på grund av snabb acceleration och inbromsning i leveranskedjan, exempelvis när varor kastas, tappas eller ovarsamt transporteras.