Gruvtruck hämtade hem stålpris i Stockholm

Genom att använda avancerat höghållfast stål kombinerat med en unik design har Belaz utvecklat världens största gruvtruck, vilket innebär förbättrad produktivitet och bränsleekonomi. Foto: SSAB
SSAB:s arrangemang Swedish Steel Prize ägde rum på Stockholm Waterfront i november. Foto: Christer Wiik

Det var det vitryska företaget Belaz, global tillverkare av gruvdumprar, som vann årets upplaga av Swedish Steel Prize. Priset som tagits fram av den nordiska ståljätten SSAB, syftar till att inspirera och sprida kunskap om höghållfasta stål och möjligheterna att utveckla lättare, säkrare och mer miljöanpassade produkter.

SSAB bildades 1978, som en följd av en stor, statligt ledd, omstrukturering av den svenska stålbranschen, då det skedde en sammanslagning av tre stålföretag: Domnarvets Jernverk (som ursprungligen startade 1878), Norrbottens Järnverk (1940) samt Oxelösunds Järnverk (1914).

Samgående med RuukkiIdag är SSAB ett Norden- och USA-baserat stålföretag med global försäljning och global producent av avancerade höghållfasta stål och seghärdat stål, standardiserad tunnplåt och grovplåt, rörprodukter samt konstruktionslösningar inom byggsektorn.

Tidigare i år meddelade styrelserna för SSAB AB och finska Rautaruukki Oyj (Ruukki) att bolagen går samman för att öka sin internationella konkurrenskraft.

För 16:e året i radSedan 1999 delar SSAB årligen ut Swedish Steel Prize till de mest innovativa konstruktionerna i höghållfast stål och tävlingen har också märkt av en allt större internationell uppmärksamhet under årens lopp. 

  - Under de 16 år som Swedish Steel Prize har delats ut har vi kunnat se hur drivkrafterna för att använda höghållfasta stål har förändrats, från lägre vikt och säkerhet till miljöfördelarna och ökad konkurrenskraft, sade Gregoire Parenty, juryns ordförande och SSAB: s marknadsdirektör, strax innan arrangemanget tog vid.

I år delades Swedish Steel Prize alltså ut för 16:e året i rad och detta skedde i samband med ett tre dagar långt evenemang som hölls på Stockholm Waterfront, där 800 deltagare från hela världen kunde ta del av de senaste rönen om höghållfast stål.

Världens största gruvdumperÅrets vinnare av den internationella utmärkelsen Swedish Steel Prize gick till vitryska Belaz, som har utvecklat världens största gruvdumper som därtill har mycket låg bränsleförbrukning. Trenden inom gruv- och stenbrottsindustrin i världen är ”ju större desto bättre”. Efterfrågan är stor och därför behöver produktionen hela tiden optimeras.

Företaget vann priset för sin helt nya konstruktion av axelupphängning till en gruvdumper, där egenskaperna hos höghållfast stål har utnyttjats på ett nytt och innovativt sätt.

Dumpern Belaz 75710 har en lastkapacitet på 450 ton, vilket gör den 25 procent mer produktiv än företagets näst största dumper. Den kan användas i temperaturer ned till -60 grader Celsius och på höjder upp till nästan 5 000 meter över havet. För att kunna uppnå så hög kapacitet valdes höghållfast stål för tillverkningen av ledhållaren, en komponent i dumperns upphängningssystem mellan axeln och den ram som sammankopplar dem med ett svänglager.

- Belaz har på ett modigt sätt utvidgat gränsen för vad som tidigare har ansetts möjligt med befintlig teknik, säger Gregoire Parenty.

- Vi insåg att höghållfast stål var det bästa alternativet när vi började diskutera den rörliga upphängningen, säger Vladimir Zagorsky, chef för konstruktionsavdelningen för axelupphängning på Belaz. Konstruktionen krävde fyra hjul både fram och bak, tillsammans med fyrhjulsdrift, vilket krävde en ny upphängningslösning.

Ytterligare bolag nomineradeÖvriga nominerade bidrag tilldelades andra pris i Swedish Steel Prize 2014. Dessa var Santander Equipos från Chile, som har utvecklat en ny lättviktstrailer för bryggeritransporten. Bolaget Timo Penttimies från Finland har lyckats konstruera en helt ny, innovativ och kostnadseffektiv matarvals för skördare inom skogsbruket. Den tredje priskandidaten var Vale från Brasilien. Bolaget har konstruerat en ny generation av sovringsgaller anpassat för storskalig gruvdrift och stenbrott.