”Kan vätgasdrivna Rasa konkurrera med Tesla?”

Rasa bland större bränslecellfordon i samband med en bil-show i Storbritannien. Företaget Riversimple tillverkar för närvarande bara en handfull Rasa-fordon och inleder så kallade beta-tester med allmänheten senare i år. Men Riversimple hoppas kunna öka produktionen betydligt fram till 2020. Foto: Riversimple
Rasa på väg. Förutom utseendet finns det en hel del annat som skiljer bilen ifrån Tesla. Foto: Riversimple

- Bilhandlare runt om i världen pungar ut med hundratals miljarder dollar för att utveckla nästa generation av batteridrivna fordon och fortsätta med den fossilfria bilrevolutionen, men ett brittiskt företag hoppas att det kan bryta sig in på marknaden för att konkurrera exempelvis med Tesla med sitt nyutvecklade bränslecellsfordon, skriver energianalytiker och chefredaktör, Luke Burgess i sin krönika för tidskriften, Energy & capital.

Burges medger att man kan ha olika åsikter om bilen, som heter Rasa, och dess design. Förutom utseendet finns det en hel del annat som skiljer bilen ifrån Tesla.

Rasa produceras i Wales av en oberoende biltillverkare som heter Riversimple.  Bilens skapare är den tidigare F1-föraren, bildesignern och bildrullen Hugo Spowers. 

- Under de senaste 16 åren har Spowers utvecklat främst teknologier för vätgasdrivna bränslecellbilar, liksom en originell metod att sälja dessa fordon. Nu har Spowers introducerat Rasa för marknaden, berättar Burgess.Bottom of Form

Ordet Rasa, som kommer från den latinska "tabula rasa", har blivit ett talesätt som beroende på land kan betyda allt från ”börja om från noll, oskrivet blad eller göra rent bord”.

Enligt tillverkaren ska Rasa ”vara den mest energieffektiva personbilen på vår planet”. Bilen körs på 1,5 kilo väte och kan gå 480 kilometer innan den behöver tankas igen. Det handlar om motsvarande 250 mpg.

Som jämförelse kan Teslas modell S färdas 540 kilometer på en enda laddning. Men Riversimple gör gällande att vätebedrivna Rasa är mer energieffektiv på längre sikt än Tesla.

Det finns bara en handfull företag som idag producerar bränslecellbilar. Den mest kända är kanske Toyota's Mirai. 

- Rasa sticker emellertid ut bland de få som produceras. Och det är inte bara på grund av bilens design. Rasa-tekniken är helt annorlunda konstruerad än det som finns i något annat bränslecellsfordon som har tillverkats tidigare, förklarar Burgess i sin krönika.

En betydande teknisk skillnad är att Rasa har en motor i varje hjul. Motorerna, som bromsar bilen genererar också el, som lagras för senare användning.

Rasa genererar 80 procent av sin egen kraft från bromsning. Fordonets bränslecell behöver bara ge 20 procent av kraften för acceleration. Detta jämförs med en traditionell förbränningsmotor, som ger 100 procent av kraften för acceleration.

Företaget Riversimple anser att Rasa kan konkurrera med andra vätebränslecellsbilar, till exempel Toyotas Mirai, liksom Teslas varumärke av batteridrivna fordon och även andra stora bilproducenter. Riversimple hoppas att företagets affärsmodell dessutom kommer att hjälpa till.

Riversimple planerar inte att sälja något av sina fordon. I stället kommer bolaget att leasa eller hyra ut Rasa-bilen månadsvis till kunderna. Leasingavgiften kommer att innehålla vätepåfyllnad, försäkring och alla andra nödvändiga kostnader för bilen. 

Den månatliga leasingen minskar krångeln och kostnader. Riversimple hoppas att detta kommer att stimulera kommersen.Det är också beaktansvärt att Riversimple förser all teknik med öppen källkod. Det betyder att andra biltillverkare kan teoretiskt kopiera dessa uppgifter utan avgift. Riversimples grundare säger dock att det inte spelar någon roll eftersom ”marknaden för fossilfria bilar är tillräckligt stor ”.

Kommer Riversimples vätgasdrivna Rasa att kunna tävla med de stora grabbarna, frågar Luke Burgess retoriskt.

- Svaret kommer med tiden, säger han. 

Det är dock troligt att större biltillverkare som Tesla och andra kommer att noggrant övervaka Rasas eventuella framgång eller misslyckande i ljuset av nya vätebränslecellsteknologier som utvecklas av oberoende bilproducenter som Riversimple för att kunna fatta beslut om sina egna framtidsplaner. 

- Även vi bör hålla ett öga på dem, skriver Burgess avslutningsvis.

Källa: Energy & Capital