Flera intressanta segment väntar på årets InnoTrans

Spanska Talgo, som ställer ut även på årets InnoTrans. visar bland annat en ny version av regionaltåget 350 som är i drift på sträckan Madrid - Valencia. Talgo är en spansk tågtillverkare som tillverkar såväl spårvagnar, tunnelbanetåg, intercitytåg som höghastighetståg. Foto: InnoTrans

I Tyskland och i en rad andra länder har kollektivtrafiken ökat betydligt under senare år. Ifjol transporterade tyska kollektivtrafikföretag enbart i Tyskland omkring 10,4 miljarder människor, vilket var 140 miljoner mer än 2016.

Och alla tecken tyder på en ytterligare ökning. Från 18 till 21 september kommer segmentet kollektivtrafik att återspegla denna utveckling i samband med järnvägsmässan InnoTrans 2018.

 Mer än 400 utställare kommer att visa sina aktuellaste IT-, biljett-hanterings-, radio- och telekomprodukter samt programvara, biljett- och transporthanteringslösningar på ett visningsområde som omfattar totalt 22 000 kvadratmeter. Public Transport är det tredje största segmentet hos InnoTrans.

InnoTrans är världsledande mässa för transportteknik och äger rum vartannat år i Berlin. Vid den senaste upplagan 2016 presenterade 2 955 utställare från 60 länder den globala järnvägsindustrins innovationer för 137 391 fackbesökare som kom från 119 länder.

Totalt kommer det att presenteras fem segment på årets InnoTrans. Dessa är järnvägsteknik, järnvägsinfrastruktur, kollektivtrafik, interiörer och tunnelkonstruktion. InnoTrans är organiserad av Messe Berlin. Den tolfte utgåvan av InnoTrans kommer att äga rum på Berlinmässans utställningsareal.

I år kommer utställare också att fokusera på digitala kommunikationer. Å ena sidan gäller det att ge kunderna snabb åtkomst till alla former av transporter genom att visa de bästa förbindelserna inom några sekunder.

Å andra sidan presenteras alla tillgängliga operatörer utförligt, vilket gör det lättare och mer förutsägbart för resenärer att granska ett växande utbud av tjänster.

Medlemsföretaget Swerig samlar svenska järnvägsföretag på InnoTrans i Berlin.

30 av Swerigs medlemsföretag är i år representerade i olika montrar på InnoTrans. Swerig (Swedish Rail Industry Group) är en organisation för att stödja export av svensk järnvägsteknologi och järnvägskompetens.

Även Gevea ställer upp i Berlin. Företaget finns i SWERIGS (Swedish Rail Industry Group) samlingsmonter – Hall 11.2 monter 209.

​​​​​​​Smart komfort för kunderna

Köandet vid biljettautomater och bokning av biljetter via Internet tillhör snart till det förflutna.

Med hjälp av GPS och en smartphone-app blir det möjligt i framtiden att automatiskt köpa en biljett när ett tidigare inköpt digitalt passagerarkort avsett för kollektivtrafik beräknar biljettpriset i slutet av en resa.

Denna reseinnovation presenteras av FAIRTIQ AG (Hall 2.1, monter 104), ett företag i Bern, som har redan 21 partners i Schweiz samt kunder i Österrike, Tyskland och Nederländerna.

Scheidt & Bachmann (Hall 2.1, monter 203) har lång erfarenhet av biljettsystem. "FareGo Suite, företagets senaste produkt, blir enligt företaget tvivelsutan en höjdpunkt på mässan.

- Vår produkt blir svaret på marknadens ID-baserade biljettbehov, säger International Sales Director Sebastian Borowski. Funktionerna inkluderar realtid, systemövergripande bearbetning, rättvis prisjustering och kundvänliga tjänster som bland annat kommer att kunna hitta de billigaste biljettpriserna.

Digitala lösningar för transportoperatörer

Med hjälp av så kallade "Voice over IP" använder Mida Solutions (Hall 7.1b, monter 201) från Padova en digital bordskiva med display som innehåller ett brett sortiment av sifferavbildande enheter, som i sin tur klarar av att överföra både passagerarinformation och intern GSM-R-tåg-kommunikation.

Code Factory (Hall 4.1, monter 223) från Barcelona marknadsför världens största utbud av tal- och språkigenkänningsprodukter. NUANCE, som denna mjukvara kallas, är ett system som kan konvertera texter på över 40 språk till 70 naturligt klingande röstmeddelanden.

Rail Vision (Hall 6.1, monter 202) från Israel är en viktig komponent för tågförare. Optiska och termiska sensorer installerade på lokomotivet kan upptäcka hinder som djur, stenar eller träd även under dåliga ljusförhållanden upp till två kilometers avstånd på banan. Systemet varnar både förare och kontrollcenter.

Kvalificerad personal krävs alltid när nya konstruktioner testas. Hays AG (Hall 6.1, monter 119) levererar hela team av experter för att testa sådana system, både juridiskt och när det gäller företagskontrakt.

Hållbart och universellt tillgängligt

GMV Planerare, GMV (Hall 2.1, monter 412), har utvecklats av ett spanskt företag, som är ledande leverantör av ITS-lösningar och nyckelfärdiga projekt för kollektivtrafik. Företaget presenterar ett verktyg för att optimera drift och underhåll av transportfordon. Deras "deepsy" ombord- plattform gör det möjligt för tredje parts leverantörer att designa egna program för befintliga enheter.

- Den kollektiva transporten måste bli hållbar och allmänt tillgänglig för kunderna, säger Iker Estébanez, företagets affärsutvecklingschef.

- Vi bidrar till denna utveckling med innovativa lösningar, till exempel vårt ekosystem, vilket hjälper föraren att spara energi och även minskar operatörernas OPEX-kostnader, förklarar Estébanez.

Grönt ljus för kollektivtrafik: SATEL Oy (Hall 4.1, monter 509) från Finland och en ledande leverantör av oberoende datatelekommunikationer visar vad man kan göra för att minska systemutsläpp och andra skadliga utsläpp. Buss- och spårvagnshanterare kan begära trafikljusinformation från sina kontrollcentraler via specialdatatradianät för att undvika trafikstockningar.

Forum för kollektivtrafik: fokus på nya transportformer

Vid InnoTrans elfte Forum för kollektivtrafik kommer fokusen att vara helt riktad på digitaliseringens framtid inom kollektivtrafiken.

Forum-arrangemanget äger rum den 20 september mellan klockan 10.00 och 12.30 i Hall 7.3 i i mötesrummet ”Berlin”. Transportoperatörer och experter kommer att bestämma teman och tillsammans med den offentliga publiken diskuteras nya transportformer och utmaningarna för IT.

Något senare, från och med klockan 14.00 till 18.00 debatterar på samma plats pågår det nya internationella bussforumet. En intressant diskussion om användningen av elektriska bussar är förprogrammerad.

Källa: InnoTrans2018