Det spanska rederiet Grupo Ibaizabal bygger just nu ett nytt LNG-bunkringsfartyg på 18 600 kubikmeter som ska gå på långtidscharter till en stor global energiköpare. Fartyget utrustas med Wärtsilä 25DF-dubbelbränslemotorer med den nya NextDF-tekniken, som är utvecklad för att sänka metanslipen – det metan som inte förbränns i motorn utan släpps ut med avgaserna. Eftersom metan är en kraftfull växthusgas kan dessa utsläpp snabbt urholka de klimatvinster som ofta tillskrivs LNG jämfört med konventionell olja.
Bakgrunden är skärpta klimatregler för sjöfarten, där FuelEU Maritime inför ekonomiska styrmedel som slår direkt mot fartyg med höga utsläppsnivåer. För rederier som Ibaizabal har metanslip blivit mer än en teknisk detalj – det handlar om konkurrenskraft, finansieringsvillkor och risken för framtida sanktionskostnader. Ett fartyg som dokumenterat släpper ut mindre metan framstår som mer attraktivt både för banker och för stora charterbolag.
Metanslip blir en kostnadsfråga för LNG-bunkringsfartyg
Rederiet ser också en tydlig kommersiell dimension. Fartyg med lägre utsläpp har lättare att vinna uppdrag och att behålla långa kontrakt när klimatkraven skärps. Ibaizabals nya bunkringsfartyg har redan säkrat charter från ett internationellt energibolag, där den låga metanslipen lyfts fram som ett nyckelargument.
– Kunderna har satt sin tillit till oss eftersom vårt pionjärarbete med fartygsdesign prioriterar låga utsläpp och hög operativ flexibilitet. LNG-bunkringsfartyg har en viktig roll i att stödja sjöfartens minskade utsläpp eftersom LNG är en viktig övergångsenergikälla för den marina industrin, säger Jose Maria Torre, flottdirektör på Grupo Ibaizabal, i originalartikeln.
Nära samarbete med Wärtsilä för att sänka utsläppen
Ibaizabal gick in i projektet med målet att välja den mest avancerade teknik som finns tillgänglig när det gäller utsläppsminskning, verkningsgrad och driftsäkerhet. Samtidigt måste ett bunkringsfartyg klara en vardag med många olika lastmottagare, terminaler och hamnar. Flexibilitet i driftprofil och lastfall var därför ett krav redan i designfasen.
För att möta både tekniska och ekonomiska krav siktade rederiet på en metanslipnivå under FuelEU Maritimes standardvärde på 3,1 procent för medelvarviga dubbelbränslemotorer. Att hamna under detta riktvärde minskar risken för framtida kostnader när regelverket börjar bita, särskilt om priset på utsläppsrätter stiger.
Ibaizabal och Wärtsilä arbetade gemensamt med projektet från de första designskisserna av bunkringsfartyget. Den nära dialogen lyfts fram som central för att övertyga både varvet och de potentiella charterkunderna om att just Wärtsilä 25DF med NextDF-teknik var rätt val.
– Wärtsilä kan erbjuda garantier för motorprestanda, särskilt när det gäller att reducera metanslip. Dessa garantier backades upp av hårda data. För oss var det också viktigt att Wärtsilä 25DF kan köras från 0 till 100 procent last i gasläge, vilket minimerar användningen av dieseldrivmedel. Vår öppna och transparenta relation med Wärtsilä gjorde det mycket enklare att övertyga varvet och charterkunderna om att den här tekniken var rätt väg framåt, säger Jose Maria Torre.
Att motortillverkaren tar en större del av risken genom uttryckliga prestandagarantier är en trend som blivit tydligare i takt med att EU-reglerna skärps. För rederier innebär det att en del av den tekniska risken flyttas till leverantörskedjan – men också att beroendet av enskilda teknikleverantörer ökar.
Testresultat långt under FuelEU Maritimes riktvärden
När motorerna genomgick sina fabriksprov, så kallade factory acceptance tests, FAT, i fabriken – med representanter för charterkunden på plats – blev resultaten bättre än vad både Wärtsilä och Ibaizabal först räknat med. Mätningarna visade en metanslip på 0,9 procent, alltså klart under FuelEU Maritimes standardvärde på 3,1 procent för den här motortypen.
Tester visade också att förbrukningen av dieselpilotbränsle låg 30 procent lägre än den ursprungliga indikationen från tillverkaren. Det betyder att fartyget kan drivas mer konsekvent i gasläge, något som både sänker bränslekostnaderna och begränsar koldioxidutsläppen jämfört med traditionell drift med marin diesel.
– Våra charterkunder är mycket nöjda med motorprestandan, som är en milstolpe för branschen och ger ett betydande renommévärde för alla inblandade, säger Jose Maria Torre i originalkällan.
Samtidigt visar utvecklingen av NextDF-tekniken hur komplex klimatnyttan med LNG är. Utan kontroll på metanslipen riskerar LNG att bli en dyr återvändsgränd när styrmedel och utsläppskraven skärps. Med lägre metanläckage kan tekniken fungera som en övergångslösning – men bara så länge regelverken tillåter fossil gas som bränsle.
På längre sikt väntas både rederier och motortillverkare behöva anpassa sig till bränslen med lägre klimatpåverkan, som biogas eller syntetisk metan, där samma typ av motorplattform kan användas. För Ibaizabal blir det nya bunkringsfartyget därför inte bara ett verktyg för dagens LNG-marknad, utan också ett testfall för hur väl tekniken klarar nästa steg i EU:s klimatpolitik för sjöfarten.
Källa: Wärtsilä, fallstudie om Grupo Ibaizabals LNG-bunkringsfartyg
Faktakoll
– Siffrorna för metanslip (0,9 procent) och jämförelsevärdet 3,1 procent kommer från Wärtsiläs egna tester av Wärtsilä 25DF-motorer med NextDF-teknik.
– FuelEU Maritime är EU:s ramverk för att minska utsläppen från sjöfarten och kopplar ekonomiska konsekvenser till utsläppsnivåer från fartyg.
– Metan har betydligt högre klimatpåverkan än koldioxid räknat per utsläppt mängd, vilket gör metanslip till en central fråga för LNG-drivna fartyg.