Den nya datalagen förändrar spelplanen för svensk industri

Enligt Setterwalls Advokatbyrå skulle vissa företag  till och med ”behöva designa om sina produkter”, en process som kan ta flera år. Bild: Setterwalls Advokatbyrå
Enligt Setterwalls Advokatbyrå skulle vissa företag till och med ”behöva designa om sina produkter”, en process som kan ta flera år. Bild: Setterwalls Advokatbyrå

Snart träder Data Act i kraft – EU:s nya datalag som tvingar företag att dela sin produktdata med kunder och konkurrenter. Enligt Setterwalls Advokatbyrå, en advokatbyrå specialiserad på affärsjuridik, förväntas lagen få stor påverkan på industrin, men svenska bolag är långt ifrån redo. 

– Många företag har inte ens börjat arbeta med frågan, säger Fredrik Roos, advokat och delägare på Setterwalls Advokatbyrå, i ett pressmeddelande. 

Data Act siktar in sig på företag som säljer uppkopplade produkter och dessa ”måste dela med sig av sin produktdata till kunder och tredjepartsleverantörer – något som förändrar spelreglerna på hela marknaden”. 

Det menar Fredrik Roos, advokat och delägare på Setterwalls Advokatbyrå. 

– Om du säljer en produkt idag, som en bil eller en fabriksrobot, så är det bara du som kan bygga appar och andra tjänster runt den. Men nu kommer tredjepartsföretag kunna ta din insamlade data och skapa bättre tjänster, och då riskerar du att förlora stora delar av eftermarknaden. Och det är just eftermarknadstjänster, inklusive digitala tjänster, som är strategiskt intressanta för många tillverkare, säger Fredrik Roos, advokat och delägare på Setterwalls Advokatbyrå.

Setterwalls liknar förändringarna med vad som hände i bilbranschen för omkring 30 år sedan, när ny lagstiftning öppnade upp marknaden för bilservice och reparationer.

– Tidigare kunde man bara lämna in sin bil på reparation och service hos auktoriserade märkesverkstäder, men när reglerna lättades fick andra aktörer tillgång till information och reservdelar. Nu händer samma sak fast med det digitala monopolet, och på en mycket större skala eftersom det här rör alla typer av uppkopplade produkter – från bilar och gräsklippare till robotar och industrimaskiner, säger Fredrik Roos.

Syftet med den nya lagen är att på sikt främja innovation och nya tjänster. Men den belyser också hur produktdata kan bli både en möjlighet och en risk för tillverkande bolag, beroende på hur den hanteras.

– Företagen har under många år haft en strategi där de samlar in så mycket data som möjligt. Problemet är att de inte använder allt, och ofta har svårt att veta vilken data som är värdefull, eller om den ligger oanvänd i en databas någonstans. Nu kan tredjepartsföretag använda den här informationen för att skapa egna tjänster – och kanske till och med konkurrera ut tillverkaren på eftermarknaden. Det är just det som är dilemmat här: data har länge setts som företagens viktigaste resurs, men det kan också bli en affärsrisk om andra utnyttjar den bättre, säger Fredrik Roos.

Med mindre än ett halvår kvar till att den nya lagen träder i kraft är det ”kritiskt att företagen snarast analyserar vilken data de faktiskt måste dela, och vilken data som kan undantas”. 

Enligt Setterwalls skulle vissa företag  även ”behöva designa om sina produkter” och bara samla in data som de faktiskt använder.

– Många företag, särskilt inom B2B och tillverkande industri, är inte förberedda på den här förändringen. Nu måste de snabbt anpassa sig – och många har inte ens börjat arbeta med frågan. Men med juridisk och teknisk vägledning blir det enklare att navigera i regelverket och fatta rätt beslut, och samtidigt behålla sin konkurrenskraft, säger Fredrik Roos.