I mars nästa år kompletteras A1-familjen med en Sportback-version med fem dörrar.
Längden är densamma som för tredörrars versionen (395 cm) men då A1 Sportback är något bredare (175 cm) och högre (142 cm) erbjuder den nu mer utrymme för de totalt fem sätena.
Fronten domineras av single frame-grillen med sina avfasade övre hörn. Strålkastarna kan fås med xenon plus-lampor, och LED-teknik ger då varselljusen ett enhetligt utseende.
Ungefär 2/3 av karossen på A1 Sportback består av höghållfast eller ultrahållfast stål. De starkaste av dessa stålsorter är de varmformade, som används främst i säkerhetsburen. Varmformat stål gör det möjligt att använda tunnare plåt vilket sänker bilens vikt. Den lätta karossen bidrar starkt till den låga tjänstevikten på 1 140 kg (1.2 TFSI).
Utbudet av TFSI- och TDI-motorer till Audi A1 Sportback är stort. Samtliga är byggda enligt downsizing-principen – de kompenserar cylindervolym med överladdning och får sitt bränsle via direktinsprutning. Alla versionerna, utom 1.6 TDI med S tronic och den starkaste av bensinmotorerna, är försedda med start-stopp-system.
Grundmotorn – 1.2 TFSI – har en uteffekt på 86 hk. En extra effektiv temperaturhantering bidrar till den låga bränsleförbrukningen på endast 5,1 liter/100 km. De bägge TFSI-motorerna på 1.4 liter utvecklar 122 resp. 185 hk. Den vassaste bensinmotorn är både kompressormatad och turboladdad vilket ger ett vridmoment på 250 Nm, en acceleration från 0 till 100 km/h på 7,0 sekunder och en topphastighet på 227 km/h.
Audi A1 Sportback lanseras på den svenska marknaden i mars 2012 men redan i december startar förförsäljningen. Svenska priser är ännu ej fastställda.