I början av 2011 presenterade Volvo Car Corporation V60 Plug-in Hybrid - en praktiskt taget produktionsklar bil med koldioxidutsläpp under 50 g/km. Laddhybriden kommer att lanseras på marknaden 2012.
I januari 2007 startade Volvo Personvagnar och Vattenfall AB ett industriellt partnerskap med syfte att testa och utveckla laddhybrider. Detta gränsöverskridande initiativ resulterade i ett samägt bolag - V2 Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership.
Utvecklingsarbetet har finansierats gemensamt. Nu står projektet på tröskeln till att presentera marknadens första laddhybrid med dieselmotor.
När den drivs med enbart el har V60 Plug-in Hybrid en räckvidd på 50 km. Bilens totala räckvidd är upp till 1 200 km. Koldioxidutsläppen ligger på i snitt 49 gram per kilometer (NEDC, EU blandad körning) och bränsleförbrukningen är 1,9 liter per 100 km.
På grund av de hög batterikostnad är laddhybriden dyrare än Volvo V60 med en konventionell förbränningsmotor. Å andra sidan är bränslekostnaden en tredjedel jämfört med förbränningsmotorn. Kostnaden för att köra på el i Sverige har beräknats till cirka 2,50 kronor milen. Den exakta kostnaden skiljer sig mellan olika marknader.