Nu lanserar Audi nästa generation av A6 Avant. Den är 4,93 m lång, 1,87 m bred och endast 1,46 m hög. Hjulbasen har vuxit markant till 2,91 m.
Mer än 20 procent av karossen består av aluminiumkomponenter. Fjäderbenens infästning i bilen är gjutna; stagen i motorrummet och tvärbalkarna bakom stötfångarna är andra delar som tillverkats i samma material. Alla detaljer som ”hängs på”, som framskärmarna, motorhuven, bakluckan och dörrarna – men även durken och tvärbalken i bagageutrymmet – är också tillverkade av aluminiumplåt.
Karossen på A6 Avant väger ca 30 kg mindre än föregående modell och beroende på motor, är den nya bilen upp till hela 70 kg lättare.
Lastutrymmet är på 565 liter och med nedfällt baksäte växer det till hela 1 680 liter. Fästöglor, fästremmar på sidorna, krokar, dubbelt lastgolv, skensystem för förankring av bagaget, smutstålig lastutrymmesinsats och takreling.
Motorutbudet till nya Audi A6 Avant består av sex direktinsprutade motorer – två bensindrivna och fyra TDI-motorer. Effekten ligger från 177 till 313 hk. Lägst bränsleförbrukning har 2.0 TDI med 177 hk som med manuell växellåda drar i snitt 5,0 liter per 100 km vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 132 g per km