Kommuner digitaliserar småföretagare

Ska skapa starkare och nöjdare näringsliv i kommunerna. Foto: Telia

För att stärka företagarna i Sverige och minska den digitala klyftan lanseras Bli Digital - en satsning där Telia tillsammans med kommuner och partners hjälper fler företagare att bli mer digitala och få förutsättningar att bli mer lönsamma, effektiva och konkurrenskraftiga.

En digital verksamhet skapar nya möjligheter och underlättar arbetslivet för många småföretagare. I tider som dessa kan det också vara avgörande för många företags överlevnad. För att hjälpa fler företagare runtom i landet att ta tillvara de digitala möjligheter som finns för att växa och utvecklas satsar nu Telia på att, tillsammans med kommuner och partners, utbilda fler i nyttan och fördelarna med ny teknik och digitala arbetssätt.

– Vi har gått in i tuffare tider med ökade krav på effektivitet och nya lösningar, vilket försvårar för lågdigitala småföretagare. Men tack vare exempelvis molnbaserade tjänster har de samma förutsättningar som högdigitala företag. Och viljan finns, däremot kan det vara svårt för många att ta första steget och där kan vi vara till hjälp. På sikt hoppas vi såklart också att det här minskar den digitala klyftan som våra årliga rapporter visar på, säger Mia Forsäng, affärsutvecklare och ansvarig för Bli Digital på Telia.

Bli Digital liknar Telias framgångskoncept Mer Digital där unga lär äldre, men vänder sig till småföretagare. Först i Sverige att ansluta sig till satsningen är Trelleborgs kommun, Sundsvalls kommun och Mörbylånga kommun.

– Trelleborgs kommun har mycket goda erfarenheter av ungdomar som har hjälpt våra seniorer att bli mer digitala. När nu Telia kommer med nästa briljanta projekt är det självklart att vi som kommun vill var med. Det är en del i vårt arbete med att få ett ännu starkare och nöjdare näringsliv i kommunen, säger Mikael Rubin, kommunstyrelsens ordförande, Trelleborgs kommun.

– Ett tillväxthinder – framför allt för många mindre företag – är att man saknar en digital mognad för att kunna göra fler och bättre affärer. Telias koncept ger oss ett ypperligt tillfälle att bidra till kompetensutveckling bland våra lågdigitala företag, säger Eva Nyh Hederberg, vd på Näringslivsbolaget i Sundsvall.

– Det känns som en helt rätt satsning i tider som dessa och våra småföretagare är viktiga för oss. Under den här krisen vi genomgår har vi lärt oss mycket, inte minst att vi alla behöver bli mer digitala. Vi hoppas att denna satsning ska göra skillnad för vårt näringsliv, säger Ann Willsund, kommundirektör på Mörbylånga kommun.