ÅF Pöyry blir AFRY

ÅF och Pöyry lanserar det nya gemensamma varumärket AFRY. Foto: Holger Ellgaard

Sedan den 22 februari 2019 är ÅF och Pöyry ett gemensamt bolag med projekt i över 100 länder. Idag, den 25 november 2019, lanseras det nya gemensamma varumärket AFRY. Det juridiska namnet kommer att förbli ÅF Pöyry. ÅF grundades 1895 och Pöyry 1958. I och med samgåendet blev företaget en av de största i Norden och en global aktör i branschen med nära 17 000 medarbetare med kontor i 50 länder och projekt i 100 länder, och en årlig omsättning på cirka 20 miljarder kronor.

– Med lanseringen av AFRY förstärker vi vårt fokus på hållbarhet och befäster vår ställning som ett globalt företag. De tjänster och lösningar vi kan leverera är mer relevanta än någonsin givet den exponentiella utveckling vi står inför. Tillväxtresan de senaste åren har varit betydande med en fördubbling av omsättningen sedan 2015. Jag är glad över att få vara med om att skapa en gemensam plattform för hela bolaget, samtidigt som jag är stolt över att ta med vår levande historia in i framtiden, säger Jonas Gustavsson, vd och koncernchef AFRY.

Med ett nytt gemensamt varumärke och erbjudande kan AFRY stärka sin position i kärnmarknader Sverige, Norge, Danmark, Finland och Schweiz och växa internationellt inom exempelvis energi och processindustri.