ABB och GM startar forskningssamarbete

Bild: GM
Bild: GM

ABB och General Motors har undertecknat ett icke-exklusivt intentionsavtal avseende ett forsknings- och utvecklingssamarbete för att undersöka hur batterier från elbilar kan användas efter att bilen har tjänat ut.

Projektet ska undersöka vilken potential som finns i att återanvända litiumbatterier från GM:s elbil Chevy Volt för kostnadseffektiv energilagring som i sin tur bidrar till förbättrad effektivitet i elektriska system allt eftersom dessa utvecklas till smarta elnät. 

– De framtida smarta elnäten måste inrymma en större andel förnybara energikällor och tillhandahålla en omfattande infrastruktur för eldrivna transportlösningar. Egenskaper som båda kräver en mängd lösningar för energilagring, säger Bazmi Husain, global chef för smarta elnät inom ABB. För oss är det ett mycket spännande projekt att undersöka hur elbatterier från uttjänta elbilar kan återanvändas för att bidra till nödvändig framtida energilagring och samtidigt ge långtgående ekonomiska och miljömässiga fördelar.

Enligt GM kommer batterierna från Chevy Volt att ha en betydande kapacitet för energilagring kvar, även efter bilens förväntade livslängd.

– Därför startar vi nu ett samarbete med ABB för att undersöka hur batterierna från Chevy Volt kan ge miljöfördelar som sträcker sig längre än till vägarna, säger Micky Bly, Executive Director of Electrical and Hybrid Systems, när han presenterade samarbetet på konferensen EV Battery Tech i Troy, Michigan, USA. Samarbetet med ABB kommer att bidra till att utveckla lösningar som optimerar hela livslängden hos batterierna.

Kostnadseffektiv energilagring ses ofta som en teknisk förutsättning för så kallade smarta elnät. Energilagring krävs bland annat för att hantera ojämnheterna i elproduktionen från vind- och solkraft, hantera perioder av hög belastning i elnätet, tillhandahålla reservkraft och möjliggöra att billigare elkraft från perioder av låg efterfrågan kan användas vid toppbelastning.