Terminalhantering ska ge effektivare bränsletransport

Foto: Stora Enso
Foto: Stora Enso

Järnvägen är ett konkurrenskraftigt alternativ till lastbilen vid långa transporter av skogsbränsle. Men det är viktigt att tågen kan lastas och lossas snabbt på terminalerna. Det visar en ny studie från Skogforsk.

Med en smart terminalhantering kan man köra fler tågset per vecka och fördela järnvägens höga fasta kostnader på en större volym, säger Johanna Enström på Skogforsk.

Snabb lastning får man genom att placera bränslehögarna nära spåret, koordinera aktiviteterna på terminalområdet så att de inte stör varandra och utveckla ett bra samarbete med järnvägspersonalen.

− Det är också viktigt att fylla tåget maximalt, för att kunna leverera så många megawattimmar som möjligt. Det kan man göra dels genom att skicka så torrt material som möjligt och dels genom att ha noggrann vägning, säger Johanna Enström.

Att transportera skogsbränslet på järnväg blir lönsamt när avståndet mellan terminal och värmeverk överstiger cirka 15 mil.

− Det finns också stora miljömässiga fördelar. Ett tågset med 23 vagnar med flisat skogsbränsle innehåller omkring 2,5 GWh. För att transportera denna mängd på väg krävs cirka 23 flisbilar med släp, säger Johanna Enström.