Volvos arbete med elbilar inkluderar en systematisk genomgång av de säkerhetsfrågor som är aktuella i samband med batteridrift. Den grundläggande principen hos Volvo är att en eldriven Volvo måste vara lika säker som varje ny Volvomodell, både när det gäller ägande, körning och vid en eventuell olycka.
– Vi ställer samma höga säkerhetskrav på alla våra produkter, men de säkerhetsrelaterade utmaningarna kan variera beroende på drivlina och bränsle. För oss är tekniken för eldrift ytterligare en utmaning i vår strävan att bygga marknadens säkraste bilar, säger Volvo Personvargars säkerhetsexpert Thomas Broberg.
– Inte oväntat är många av frågetecknen i samband med eldrift kopplade till vad som kan hända vid en olycka. Men eftersom mindre än en procent av våra bilar kommer att vara inblandade i en krock under sina år på vägarna måste vi ha en helhetssyn som täcker in alla aspekter av den dagliga driften, säger Thomas Broberg.
Volvo Personvagnar genomför nu en bred analys av de säkerhetsscenarion som är aktuella för elbilar. En automatisk övervakning av elsystemets status och en skyddande inkapsling av batteriet har resulterat i en ny säkerhetslösning.
– Helhetssyn och verkliga trafikförhållanden har alltid varit utgångspunkten för vårt säkerhetsarbete. Vi har byggt upp en massiv databas med information från verkliga trafikolyckor. Den teknik som vi har utvecklat för våra kommande elbilar ger därför beredskap för samtliga situationer som är unika för den här biltypen, säger Thomas Broberg.
Allt från hur bilarna produceras, används, servas och återvinns analyseras och styr utvecklingen av den slutliga produktionsbilen.
Volvos tester sker i flera olika steg. Först på komponentnivå, sedan i hela system och till sist säkerhetstestas hela den kompletta bilen, både virtuellt i datorer och i Volvos krockcenter.
– I nuläget testar vi på komponentnivå hur batteriet påverkas av en mycket kraftig inbromsning och följande kollision. Vi studerar resultaten ur olika vinklar. Vi genomför också för första gången avancerade krocktester med kompletta eldrivna bilar, säger Thomas Broberg.
När Volvo analyserar verkliga trafiksituationer ur ett säkerhetsperspektiv använder man sig av en modell som illustrerar händelseförloppet för en trafikolycka. Förloppet delas in i fem faser: från normal körsituation till efter att olyckan har inträffat. Utifrån dessa fem faser försöker Volvo utveckla nya säkerhetslösningar samt förbättra befintliga.
I det säkerhetsarbete som nu pågår inom elektrifieringsområdet har Volvos säkerhetsexperter noggrant analyserat de fem faserna i olycksförloppet och utvecklat lösningar för batteriet och för att skydda de åkande där sådana behöver tillföras.
– Kanske kommer det till slut visa sig att bilar som drivs enbart på el kan göras ännu säkrare än de med förbränningsmotorer. Vi ser elektrifieringstekniken som en spännande möjlighet även ur ett säkerhetsperspektiv, säger Thomas Broberg.