Volvo ökar i mattad bilmarknad

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Volvo ökar sina marknadsandelar i Europa. Samtidigt går bilförsäljningen totalt sett lite knackigare i år än förra året.

I september sålde Volvo Personvagnar 24 885 bilar i Europa jämfört med 20 441 samma månad förra året. Det motsvarar en ökning på 21,7 procent. Under perioden har de höjt sin marknadsandel med 0,4 procentenheter, från 1,6 procent till 2 procent, visar färsk statistik från den europeiska branschorganisationen Acea.

Volkswagen säljer allra bäst och har sedan september förra året plockat ytterligare marknadsandelar, bilmärket har gått från 11,1 procent till 12,3.

Annars är det några av de andra stora märkena som backat; exempelvis Peugeot och Renault.

Den totala försäljningen av bilar i Europa, sammanräknat både EU- och Efta-länderna är något beskedligare. Räknat i procent rör det sig om en ökning med 1,1 procent.

Ser man till perioden januari-september i år och jämför med motsvarande period förra året har den totala försäljningen gått ner med 0,8 procent.

Framför allt är det i Grekland och Portugal som försäljningen rasar.

Saab redovisas inte i statistiken.

(TT)