Nevs rekonstruktion får fortsätta

Foto: Nevs
Foto: Nevs

Krisande biltillverkaren Nevs i Trollhättan får tidsfrist till den 29 november av tingsrätten.

Förhandlingar med två globala biljättar som ska rädda bolaget går framåt, sade vd Mattias Bergman vid borgenärssamtalet.

Nevs har leverantörsskulder på nästan en halv miljard och en stillastående fabrik. I dag mötte man fordringsägarna i Vänersborgs tingsrätt.

Eftersom det inte var någon som begärde att rekonstruktionen skulle upphöra får rekonstruktionen fortsätta fram till den 29 november.

Ett par fordringsägare uttryckte frågetecken kring tidsplanen för förhandlingarna och vad det kostar att driva företaget under tiden.

-Om det blir konkurs i dag eller om ett halvår så är det samma kapitalförstöring. Om vi ska fortsätta vänta så vill vi veta vad lottsedeln kostar, sade Alvar Palmcrantz, styrelseordförande för Hydroforming Design Light i Arvika som har en fordran på fyra miljoner kronor.

Han tyckte ändå att rekonstruktionen ska få fortsätta. Liknande stöd för fortsatt rekonstruktion hördes även från andra fordringsägare.

Rekonstruktören Lars Eric Gustafsson beskrev varför Nevs hamnat i ekonomiska trångmål.

-Detta är Nevs första rekonstruktion. Det ska vi komma ihåg även om det varit tidigare rekonstruktioner med Saab, sade han.

Gustafsson betonade att de två ägarna, kinesiska National Modern Energy och Qingbo, ett dotterbolag till kinesiska staden Qingdao, har investerat tre miljarder kronor i Nevs. Men när Qingbo inte betalade ut ett lån i våras fick bolaget brist på pengar och tvingades ställa in betalningarna.

Gustafsson tänker sig inte någon ekonomisk uppgörelse med fordringsägarna i det här skedet.

-Vi begär inte något ackord, sade han.

Fredrik Sidahl som är vd för underleverantörerernas branschorganisationen, FKG, är nöjd med att rekonstruktionen fick fortsätta.

-Det var det bästa alternativet. De behöver få mer tid. En konkurs är sämre, då kan man få vänta länge på att få tillbaka pengar om man alls får något, säger han.

För att hålla igen på kostnaderna sades nästan en tredjedel av personalstyrkan upp förra veckan.

Huvudspåret, sedan bolaget i våras fick slut i kassan och den lilla tillverkning man hade i gång stoppades, är att få in nya delägare. Jakten på pengar gick österut och man började att förhandla med två globala bilbolag i Asien.

Vilka de två globala bilbolag är som Nevs förhandlar med om delägarskap avslöjar inte vd Mattias Bergman, men enligt obekräftade uppgifter handlar det om kinesiska Dongfeng och indiska Mahindra.

Någon tidsplan eller hur mycket pengar de tänkta nya delägarna är beredda att satsa vill Bergman inte berätta, men enligt honom handlar det om miljardbelopp.

I planen där Nevs förhandlar med nya delägare tänker man sig ett större modellutbud än Saab någon gång hade. Och inte bara elbilar, utan även bilar med förbränningsmotorer.

Om och när avtalen blir klara kommer det att bli en ny förhandling med Saab AB om att få använda varumärket Saab.

(TT)