Levererar litiumjonteknologi till tung fordonsindustri

Foto: Kamag

Viktig milstolpe för batteritillverkaren Alelion

Alelion Energy Systems har fått en order på högspänningsbatterier av den tyska specialfordonstillverkaren Kamag. Kamag kommer att använda batterierna för att elektrifiera drivlinan för en av sina tunga dragbilar.

– Den här ordern är en viktig milstolpe och bevisar att Alelion har en central roll att spela även när det gäller elektrifiering av tunga fordon, säger Alelions vd Daniel Troedsson.

Alelion kommer att leverera en mindre del redan i år som del av ett gemensamt utvecklingsprojekt och resterande batterier under 2019. Det totala ordervärdet uppgår till cirka 15 miljoner kronor.

Den lastbil som Kamag avser att elektrifiera används i olika konfigurationer som dragare av trailers och för förflyttning av gods inom bland annat hamnar, lager, post- och pakethantering samt inom produktionsanläggningar och på flygplatser. Lastbilen finns även i en förarlös version för automatiserade logistikcenter.

Den aktuella lastbilsmodellen kan konfigureras med upp till maximalt fyra stycken batteripaket för optimerad prestanda vad gäller räckvidd och effekt. Lastbilarna finns med flera olika motoralternativ och batteripaketen är baserade på högprestanda Li-Ion-celler. Den här typen av applikationer nyttjar högspänning för att minimera förluster i den elektriska drivlinan och den lösningen är numera standard inom fordonssektorn.

– Miljö- och klimatfrågorna innebär att allt fler fordonstillverkare undersöker möjligheterna att gå över till en helelektrisk drivlina”, säger Alelions vd Daniel Troedsson. Den erfarenhet som vi skaffat oss inom truckbranschen när det gäller litiumjonteknologin gör oss väldigt väl positionerade för att vara med och bidra till omställningen även inom den tunga fordonsindustrin.