Volvo Cars globala försäljning ökade med 27 procent i april

Volvo Cars huvudkontor i Torslanda. Foto: Mangan02/Wikimedia Commons

Volvo Cars rapporterar en global försäljning av 65 838 bilar, en ökning med 27 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningsökningen drevs främst av en stark utveckling i Europa och av bolagets helt elektriska lilla SUV, EX30.

Bolagets elektrifierade modeller, med helt elektrisk drivlina eller som laddhybrid, ökade med 53 procent jämfört med samma period förra året och stod för 48 procent av alla sålda bilar under april. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 26 procent under månaden.

Den totala försäljningen för perioden januari till och med april uppgick till 248 525 bilar globalt, en ökning med 16 procent jämfört med samma period 2023.

– Det här utfallet visar att vi gör goda framsteg mot vår guidning om en försäljningstillväxt på minst 15 procent för helåret 2024, säger Björn Annwall, chief commercial officer och vice VD på Volvo Cars.  

I Europa steg försäljningen till 34 238 bilar i april, en ökning med 65 procent jämfört med samma period förra året.  

Försäljningen i USA ökade med 10 procent i april och uppgick till totalt 10 604 bilar. Tillväxten drevs främst av att försäljningen av laddhybrider ökade med 89 procent.

Volvo Cars försäljning i Kina uppgick till 12 221 bilar, en minskning med 3 procent jämfört med april 2022.