Oljetransporter från Ryssland genom Östersjön och Västerhavet beräknas öka kraftigt

Bild: Kustbevakningen

Volymen transporterad olja kommer att öka med 64 procent fram till 2030. Risken för oljeolyckor är störst längs huvudlederna, men miljöskadorna är störst om utsläppet sker nära land och under våren då miljön är extra känslig.

Den stora miljökatastrofen har varit nära att inträffa ett antal gånger de senaste åren, även om det ännu inte skett något extremt oljeutsläpp i Östersjön. Olyckan på Tjörn, norr om Göteborg 2011, ses allmänt som en relativt stor händelse – men det kan inträffa olyckor med upp till 200 gånger mer spilld olja.

Östersjön är ett av världens mest trafikerade hav, samtidigt som det är ett av världens mest förorenade och internationellt erkänt som särskilt känsligt havsområde, PSSA, Particularly Sensitive Sea Area genom FNs sjöfartsorganisation IMO, International Maritime Organization.

Tillsammans med andra berörda myndigheter har Kustbevakningen tagit fram en strategi för hur man tillsammans ska bli bättre på att förebygga att olyckor inträffar och även för att gemensamt förbereda oss för de utsläpp som ändå kan förväntas ske. Sveriges strategi för oljeskadeskydd ska bidra till en ökad samordning, systematik och effektivitet av svenskt oljeskadeskydd. I arbetet har en rapport tagits fram som beskriver de framtida riskerna för oljeolyckor i Västerhavet, Östersjön samt Mälaren fram till år 2025.