Hammerglass lanserar skyddsrutor i ram till grävare

Foto: Hammerglass

Hammerglass AB arbetar med okrossbara glaslösningar till entreprenadmaskiner. En 12 mm Hammerglass-ruta med måtten 1x1 meter väger 14,4 kg. En ruta i glas med samma motståndskraft mot stenar och projektiler, är 32mm tjock och väger 80 kg!

I Arbetsmiljöverkets nya direktiv AFS2010:1 fastställs att maskiner som arbetar med hydraulhammare för att dela skut, eller i miljöer där det finns risk för dolor, skall ha förarskydd som klarar dessa påfrestningar. I praktiken innebär detta att en ruta skall stå emot stora stenar, vassa skärvor samt även tåla kraften från 3 kilo TNT som detonerar på tre meters avstånd från rutan. För att klara dessa krav har maskinerna tidigare utrustats både med kraftiga galler och skottsäkra glas.

Då det inte finns branschstandarder som når upp till de nya kraven har Hammerglass tillsammans med SP i Borås, samt en rad organisationer och branschföreträdare, samlat de tester som ett glas måste genomgå i en ny standard kallad RABS. Förkortningen står för:

• R43: En omfattande serie tester för fordonsglas, däribland repskydd, UV-skydd och töjningsgrad • AXE: Rutan utsätts för 72 slag från en maskinmonterad yxa • BLAST: 3 kilo TNT detoneras från tre meters håll • STONE: En aluminiumprojektil på 1 kilo skjuts mot rutan i 450 kilometer i timmen

För att en ruta skall kunna märkas med RABS-symbolen krävs dokumentation på att den står emot samtliga ovanstående tester. För att klara RABS-kraven måste monteras i en kraftig stålram.

En ruta som monteras i en entreprenadmaskin får inte påverka dess ROPS-klassning, Roll Over Protection Structure. Varje hyttmodell måste därför ha specialframtagna stålramar som fästs in utan att påverka hyttkonstruktionen. Hammerglass har hittills tagit fram ramar för Volvos C/D hytt, Volvo B, CAT E-modellen och Hitachi Z3 och Z5. Ramar för ytterligare hyttmodeller är på väg ut på marknaden, både för grävare och hjullastare.

– Vi har tre konstruktörer som arbetar heltid  på fordonsavdelningen, berättar Hammerglass utvecklingsansvarige Peter Andersson.

– Det är ett mödosamt arbete att ta fram en stålram från grunden, fortsätter Peter. Vi strävar efter att minimera både vikten och montagetiden.  En Volvo-ram tar inte mer än 1,5 timma att montera för två man. De som testat att montera ett pansarglas - som i sig själv väger uppemot 80 kg, därtill kommer ramens vikt - vet att timmarna springer fort iväg.