Efter att Airbus ingick i ett partnerskap med Bombardier förra året, har också Boeing inlett tävlan om de mindre regionala jetflygplanen. På tisdag presenterade Airbus koncernens "nya" A220 vid en lanseringsceremoni i Toulouse på tisdagen den 10 juli.
Airbus nya regionala jet A220-300, är en mindre version av A220-100. Bombardier fortsätter att producera vidare sina mindre CRJ-jets.
Båda A220-flygplanen markerar Airbus 'inträde på mindre jetmarknaden i segmentet 100 till 150 säten. Airbus har tidigare tillverkat A318-flygplanet i denna storlek och producerar fortfarande den något större A319, men det har sålts mycket få kopior jämfört med de större A320- och A321-modellerna i samma serie.
Airbus själv anser det nya A220-flygplanet med 108 till 133 eller 130 till 160 platser kompletterar den större A320-serien som A319 är en del av.
- Alla i Airbus har sett fram emot dagens historiska ögonblick. Idag är vi glada över att kunna välkomna A220 till Airbus-familjen och vi är stolta över att se planet avtäckt med nya Airbus-färger för första gången, sade Guillaume Faury, chef för Airbus Commercial Aircraft, i ett pressmeddelande.
Efter att Airbus och Bombardier meddelade sitt samarbete i oktober förra året ökade Boeing USA sin omsättning , men tidigare hade företaget sagt att det finns för få marginaler att hämta på den mindre jetmarknaden, enligt skrev Bloomberg.
Det nya Airbus- planet som produceras i samarbete med Bombardier kokurrerar med de två största Embraer flygplan och det minsta planet Boeing har idag, nämlige 737 Max7.