Maximerar energieffektiviteten och minimerar underhåll

Foto: Siemens

SKF optimerar åt Siemens och Bombardier

Persontåget ICE-4 blir ryggraden i Deutsche Bahns långdistansnät. Det nya tåget är modulärt uppbyggt vilket gör att det kan konfigureras om så att det passar en lång rad olika användningsområden i det tyska järnvägsnätet. SKF har deltagit i projektet som omfattar sammanlagt 6 miljarder Euro, sedan 2012 och har arbetat direkt tillsammans med Siemens, som tillverkar det nya tåget, och Bombardier, som levererar släpvagnsboggier och vagnar.

Det nya tåget kommer normalt att köras i 250 kilometer i timmen. Varje komponent som används på tåget måste naturligtvis uppfylla de allra strängaste säkerhetskrav, men DB behöver också ha full kontroll på sina driftskostnader. Detta krävde att konstruktörerna maximerade energieffektiviteten och minimerade kraven på rutinmässigt underhåll.

– Den invändiga lagerkonfigurationen är en ganska ny konfiguration i höghastighetståg, och det kräver ny teknik”, säger Wolfgang Schatzer, strategiskt kundansvarig för järnvägar på SKF. ”Axelns storlek och de belastningar som är inblandade gör att det krävs ett ovanligt stort lager. Innerdiametern är i storleksordningen 180 mm, jämfört med de 150 millimeter som normalt används i utvändiga lagringar, men det här är ett område där SKF har stor erfarenhet och kunskap.

Moderna intercitytåg måste uppfylla mycket stränga krav på tillförlitlighet i kombination med långa underhållsintervall. Kundens specifikationer krävde en beräknad lagerlivslängd på 3,3 miljoner kilometer.

– Lagrens totala livslängd är viktig, men för att sänka ägandekostnaden kan underhållsintervallen vara ännu mer betydelsefulla”, säger Schatzer. Att kunna förlänga underhållsintervallen för järnvägslager har varit ett viktigt forsknings- och utvecklingsområde för SKF under senare år. Vi kunde luta oss mot våra egna tester och att vår lagerteknik använts i fält, och vi kände oss därför trygga med att kunna uppfylla kundens krav.