Test av självkörande bussar i Kista

Foto: Christian von Essen

Byråkrati bromsar utvecklingen

I måndags rapporterade både Dagens Nyheter och SVT om Nobina Technologys försök med självkörande bussar tillsammans med SL, Kista Science City, KTH och Ericsson. Planen har varit att under våren göra ett test av den förarlösa trafiklösningen på vanliga gator i Kista med resenärer ombord. Dessvärre försenas projektet. Transportstyrelsen har ännu inte fattat beslut om tillståndet.

– Kollektivtrafikens värsta konkurrent är egentligen bilägandet, självkörande små bussar är en lösning för den sista biten. Då kan vi skapa ett finmaskigt nät som gör att bilen inte känns lika nödvändig, säger Marcel Kroeze, vd för Nobina Technology, till DN.

De förarlösa bussarna som ska testas kan köra tolv passagerare, och styrs av en säkerhetsklassad dator samt är utrustad med teknik som upptäcker hinder. De är eldrivna med en toppfart på 40 kilometer i timmen, men är begränsad till 20 kilometer i timmen under testet. Det kommer även finnas personal ombord som övervakar systemet och samtidigt kan svara på frågor från resenärer.

Testet med självkörande bussar har fått positiv respons från såväl regering som riksdag och lokalpolitiker. En förhoppning är även att visa upp de förarlösa bussarna i trafik under världskongressen Global Public Transport Summit, som arrangeras i Stockholm om två år. Tillståndsprövningen hos Transportstyrelsen går dock trögt och det har gått nästan ett år sedan ansökan lämnades in. För att försöka skynda på processen besökte Nobina Näringsdepartementet i förra veckan.

– Politiken vill, regeringen vill, men våra myndigheter kan, vågar eller vill inte och det är där någonstans vi står just nu. Och då ska man komma ihåg att det här fordonet har rullat över 10 000 mil i andra länder, berättar Nobinas kommunikationschef David Erixon för SVT.