Porsche Panamera nu med hybriddrift

Bild: Porsche
Bild: Porsche

Porsche presenterar den fjärde modellen i Panamera-serien på Paris Motor Show, Panamera 4 E-Hybrid med fyrhjulsdrift och 50 kilometers räckvidd med eldrift.

Bilens drivsystem utvecklar tillsammans 340 kW (462 hk) och bränsleförbrukningen enligt den nya europeiska körcykeln för plug-in hybridmodeller (NEDC) är 2,5 liter per 100 kilometer.

Nya Porsche plug-in hybrid startar alltid med enbart eldrift och fortsätter att vara ett nollutsläppsfordon i upp till 50 kilometer med en toppfart av 140 km/tim. Och ändå är även den här versionen av Panamera sportbilen i sin klass. Den fyrhjulsdrivna Porschen har en toppfart av 278 km/tim, levererar ett maximalt vridmoment av 700 Nm och når 100 km/tim på 4,6 sekunder.

På samma sätt som i 918 Spyder är elmotorn med 100 kW (136 hk) och ett vridmoment av 400 Nm, tillgänglig så snart föraren trycker på gasen. På föregående modell behövde pedalen tryckas ned minst 80 procent för att elmotorn skulle börja leverera kraft. Nu samverkar elmotorn och bensinmotorn redan från början.

Som i de andra modellerna av den senaste generationen Panamera används Porsches åttaväxlade dubbelkopplingslåda (PDK) för att överföra kraften till hjulen. Den nya PDK-växellådan ersätter den åttaväxlade automatlådan med momentomvandlare från föregående modeller

Elmotorn får kraften via ett vätskekylt litium-jonbatteri. Och trots att energiinnehållet i batteriet (integrerat under bagageutrymmets golv) har ökat från 9,4 till 14,1 kW, har vikten förblivit densamma. Högspänningsbatteriet tar 5,8 timmar att ladda fullt med 230-V, 10-A anslutning. Om föraren i stället väljer att använda tillvalet 7,2 kW laddare i bilen och 230-V, 32-A anslutning laddas batteriet fullt på bara 3,6 timmar.

Panamera 4 E-Hybrid kan beställas från och med nu och den lanseras i Sverige 12 november.