Fiasko för den uppkopplade kontaktlinsen

Bild: Mojo Vision

Ett omsusat projekt kring uppkopplade kontaktlinser utrustade med AR (så kallad förstärkt verklighet) ser inte ut att bli verklighet. Åtminstone inte i den version som den amerikanska Mojo Vision tänkt sig. Företaget meddelade nyligen att de kommer att lägga ned den verksamhet, då de varken fått in några nya pengar eller har någon, kommersialiserbar produkt. I stället kommer man att fokusera på en specifik komponent i produkten: dess MicroLED-skärm.

Företaget kommer också att göra sig av med 75 procent av sin personalstyrka.

Det måste sägas att Mojo Visions projekt varit minst sagt ambitiöst. Varken Meta eller Apple har nämligen kommit så långt att de kan presentera färdiga AR-glasögon, ännu mindre AR-kontaktlinser. Utmaningen sägs ligga i att tekniken är så svår att miniatyrisera.

Mojo Vision har samlat in 100 miljoner dollar de senaste åren, men har trots det inte kommit närmare sitt mål.

MicroLED-skärmtekniken verkar desto mer lovande. Denna displayteknik sägs innebära en teknikrevolution eftersom dess egenskaper överträffar de befintliga (LCD och OLED) i nästan alla avseenden: ljusstyrka, kontrast, färgåtergivning, uppdateringsfrekvens, energieffektivitet, hållbarhet. Detta är en särskilt viktig faktor för framtida AR-glasögon, just sådana som Meta, Apple och Google tittar på.