Batteridrivna fordon allt vanligare i gruvor – med LKAB i täten

Batteridrivna fordon blir allt vanligare i underjordsgruvor – och två svenska företag, Sandvik och Epiroc, intar en helt dominerande ställning på den globala marknaden med totalt 70 procent av leveranserna.

Enligt marknadsundersökningsbolaget GlobalData fanns i mars 2022 157 eldrivna lastare och 45 eldrivna lastbilar i drift i underjordsgruvor runtom i världen.  Flest sådana fordon finns i Kanada (76), följt av Ryssland (52), Sverige (35) och Australien (14). Som framgår av diagrammet nedan har LKAB i sina underjordsgruvor näst flest batteri-/eldrivna gruvfordon i världen.

Det totalt antalet batteridrivna fordon i underjordsgruvor uppgick till 202, vilket kan jämföras med antalet i juni 2021, som var 182.

Användningen av batteri- och eldrift minskar inte bara växthusgaserna, det håller också nere ventilationskostnaderna, med 40-50 procent lägre ventilationsbehov för batteri-/eldrivna maskiner jämfört med dieseldrivna, enligt GlobalData. På pluskontot räknas också mindre buller och lägre underhållskostnader för de eldrivna fordonen.