Elon Musk står inför stora utmaningar på världens största bilmarknad

Elon Musk besöker sin Tesla-fabrik i Fremont, Kalifornien, USA.

Teslas tillverkare såg en halvering av bilförsäljningen på den kinesiska marknaden i juli. Enligt kritiker står Tesla inför stora utmaningar i Kina, som annars är en marknad som biltillverkaren satsar stort på.

- Nästa år är Teslas förhoppning att 40 procent av företagets bilförsäljning kommer att ske på den kinesiska marknaden, men vid första anblicken verkar det gå en annan väg, skriver Finance och CNN .

I juli stannade försäljningen av Teslabilar i Kina, enligt siffror från Chinese Passenger Car Association, där den amerikanska elbiltillverkaren sålde nästan 9 000 bilar mot över 24 000 bilar i juni.

Bör oroa Tesla

Enligt kritiker är det stora fallet ett uttryck för de utmaningar som Tesla står inför på den kinesiska marknaden, där Tesla är i hård konkurrens med kinesiska elbiltillverkare som Nio, som kommer in på den europeiska marknaden i september.

I juni tvingades Tesla också återkalla 300 000 bilar i Kina på grund av problem med bilens så kallade farthållare.

- Med tanke på att Kina borde vara Teslas tillväxtmarknad, bör dessa försäljningssiffror oroa alla med aktier i företaget. Det verkar som att de har överskattat bilarnas kapacitet jämfört med efterfrågan på den kinesiska marknaden, vilket kan innebära att priset på bilen faller ytterligare, säger aktieanalytiker Gordon Johnson till CNN.