SAAB utvecklar nytt radarsystem för stridsflyget

Radarn får bättre prestanda mot små mål. Foto: SAAB

Saab har genomfört de första flygproverna med sin nya radar för stridsflygplan. Radarn, som är av AESA-typ, Aktivt Ektroniskt Styrd Antenn, ingår i Saabs radarerbjudande PS-05/A. Saab fortsätter att utveckla sin AESA-teknik och har nu genomfört de första flygproverna med den nya AESA-radarn i x-bandet. Proverna genomfördes med goda resultat, och under flygningen samlades en mängd data in medan radarn upptäckte och följde olika typer av mål. Radarn är utformad för stridsflygplan men kan också anpassas till andra typer av plattformar.

- Detta är ett viktigt steg inom utvecklingen av vår nya AESA-radar för stridsflyg. Vi ser stora möjligheter för radarn, som är modulbaserad, skalbar och anpassningsbar, vilket innebär att den kan användas för en rad olika applikationer, Anders Carp, chef för Saabs affärsområde Surveillance. 

Proverna genomfördes med radarn installerad på ett Gripen D-flygplan, vilka idag är utrustade med Saabs senaste Mk4-radar. Saab kan erbjuda den nya versionen av radarn som en uppgradering till Gripen C/D-användare.   

Den nya AESA-radarn innehåller galliumnitrid, ett material som medför lägre energiförbrukning och bättre värmetålighet. Detta ger radarn bredare bandvidd och gör den mer pålitlig med ökad tillgänglighet och effektivitet. Radarn får bland annat bättre prestanda mot små mål, förbättrad elektronisk störskyddsförmåga och förmåga att stödja mer avancerade vapenpaket.