Skapar distanslett flygledarcenter på Schiphol flygplats

Saab tar order på distansledd flygtrafikledning. Foto: SAAB

Saab Digital Air Traffic Solutions, SDATS, har tecknat ett ramavtal med Air Traffic Control the Netherlands, LVNL, på 20 år avseende distansledd flygtrafikledning. SDATS har fått en initial beställning inom ramavtalet för att etablera systemet på flygplatserna i Groningen och Maastricht och ett distanslett flygledarcenter på Schiphol flygplats. Ramavtalet innehåller optioner för ytterligare flygplatser och funktionaliteter.

Flygverksamhet är en viktig del av infrastrukturen i Nederländerna och Schiphol är den näst största flygplatsen i Europa. LVNL är en ledande och innovativ leverantör av flygnavigeringstjänster i Europas kärna.

– Vi är stolta över att LVNL har valt SDATS som leverantör av distansledd flygtrafikledning till deras framtida infrastruktur för flygkontroll. Det här kontraktet kommer att vara det första som täcker ett landsomfattande genomförande. Med vår andra generation av digitala torn kommer Nederländerna att ha en kapacitet i världsklass. LVNL är en bra partner för att ytterligare förbättra vårt koncept under det kommande decenniet, säger Per Ahl, VD för Saab Digital Air Traffic Solutions.

Den digitala flygledningslösningen är ett genombrott inom flygtrafikstyrning och infördes under 2015 i Sverige då Örnsköldsvik flygplats blev den första flygplatsen i världen med fjärrkontroll. Leveransen till det nederländska projektet kommer att inledas 2020 och systemen tas i bruk 2021.

– Saab har visat sig kunna leverera en solid teknik för distansledd flygtrafikledning. Saabmetoden skiljer ut sig i sitt fokus på övergången från det nuvarande sättet att hantera trafik till att hantera den med ett fjärrtorn. Saab kommer att stödja oss i vidareutvecklingen av systemet, säkerhetsanalyser och utbildningskurser för flygledare, säger Hans-Peter Spies, chef för Regional Unit vid LVNL.