Biltillverkarna räds inte IT-bolagen

Foto: Ford Focus

Den gamla bilvärlden skakas om när IT-bolagen utmanar.

Men på bilmässan i Genève var det mest positiva tongångar från bildirektörerna.

-Uppfriskande, tycker Volvo Cars vd Håkan Samuelsson om konkurrens från IT-bolagen.

-De ser definitivt bilbranschen från en annan vinkel. Men man ska inte underskatta vår kunskap om säkerhet och köregenskaper, säger han.

Googles projekt har rullat en längre tid och handlar om en självkörande elbil som inte ens ska behöva ha en ratt. Tesla är bilbolaget från Kalifornien som skapat något helt nytt genom att förena lyx och eldrift med avancerade IT-lösningar.

Allt ihärdigare uppgifter pratar också om att Apple ska ge sig in i bilvärlden. Ett hemligt labb uppges jobba med att ta fram en eldriven "Icar". Kommer den i så fall vara lika revolutionerande som Iphone frågar sig bilcheferna. It-bolagens intresse i bilvärlden var en riktig snackis på bilmässan i Genève där trenden med allt mer uppkopplade bilar fortsätter.

Gynnar alla-Deras intresse är precis vad den här industrin behöver. De är extremt seriösa i sin satsning. Det kommer att gynna alla, säger chefen för Fiat-Chrysler, Sergio Marchionne.

Även vd:n för Lexus, Mark Templin, är positiv.

-Att få in fler smarta människor i industrin gör oss ännu bättre, mer innovativa. Men vi vet inte vad deras mål är så det går inte att säga om de är konkurrenter till oss.

Didier Leroy, chef för Toyota Europa, tror att it-bolagen kan leda utvecklingen av teknik för uppkoppling och autonom körning och att det kommer att skapa nya samarbeten.

-Vi är öppna för samtal, säger han.

Bilen kör självChefen för Renault-Nissan, Carlos Ghosn, är lite mer skeptisk.

-Det är roligt att se att de här bolagen blandar sig i, men om det handlar om självkörande bilar så tror jag inte att det blir verklighet på kort sikt.

Först 2020 tror Carlos Ghosn att det kommer bilar som klarar autonom körning i städerna, det vill säga att föraren kan ägna sig åt annat bakom ratten.

-Helt förarlösa bilar ligger längre fram, minst tio år, eftersom det ställer stora krav på lagstiftarna, säger han.