Effektiviserar produktionsverktyg med 3D-skrivare

Foto: Ultimaker

Volkswagen tar hjälp av 3D-skrivarteknik

Volkswagen Autoeuropa har med hjälp av 3D-skrivarteknik kraftigt effektiviserat tillverkningen av produktionsverktyg. Med en årlig produktionsnivå på 100 000 bilar har man med hjälp av 3D-skrivartillverkaren Ultimaker lyckats spara 95 procent av monterings- och verktygskostnader. Och av de verktyg som tidigare tillverkades hos extern part, skrivs nu 93 procent ut av företaget själva.

– Sen vi har börjat använda oss av Ultimakers 3D-skrivare i våra processer, producerar vi 93 procent av det som tidigare sköttes externt in-house istället. Förutom besparingar i kostnader och tid så är verktygen dessutom mer komplexa och ergonomiska. Och inte minst är de mer användbara då vi kan skräddarsy dem efter våra behov, säger​ ​Luis​ ​Pascoa,​ ​Pilot​ ​Plant​ ​Manager​ ​på​ ​Volkswagen​ ​Autoeuropa.

– Vi är väldigt glada att Volkswagen Autoeuropa har hittat ett så innovativt och kostnadsbesparande användningsområde för Ultimaker. Vi ser att allt fler aktörer går från att använda 3D-skrivare för enbart prototyper, till att även skriva ut jiggar och fixturer för att effektivisera produktionskedjan. Det här tror vi är framtiden för tillverkningsindustrin säger Paul Heiden, Senior Vice President of Product Management, på Ultimaker.

Fallet​ ​med​ ​Volkswagen​ ​Autoeuropa​ ​illustrerar​ ​hur​ ​3D-skrivarteknik​ ​har varit till stor nytta för bilindustrin.​ ​Även​ ​fast​ ​3D-skrivarteknik​ ​traditionellt​ ​sett​ ​är​ ​mer​ ​associerat​ ​med​ ​att​ ​skapa​ ​prototyper,​ ​har​ ​det​ lika ​stor​ ​potential​ ​för​ ​tillverkningsföretag​ ​då​ ​det möjliggör tillverkning av verktyg, jiggar,​ ​fixturer​ ​och​ ​andra​ ​hjälpmedel​.​​ Denna process är både mer kostnadseffektiv och ger kortare ledtider i jämförelse med traditionell tillverkning. Den stora potentialen är något som även bekräftas av forskarvärlden.

– 3D-printning möjliggör en stor potential med avseende på bl.a. ledtidsreduktion och större hållbarhet vid tillverkning av produktionsverktyg. Vi har lyckats visa att det går att reducera ledtiden mer än 50 procent och minska materialanvändning med ca 30 procent, säger Nader Asnafi, professor med mångårig erfarenhet från svensk fordonsindustri vid Örebro universitet.