Hälften av uppköpta bolag presterar sämre efter två är

Foto: PWC

PwC och Mergermarket och har i den nya  rapporten “Creating value beyond the deal” analyserat transaktionsdata från större M&A-affärer i världen under åtta år och ställt uppföljande frågor till 600 globala företagsledare som varit inblandade i dessa affärer. Faktorerna bakom de mest lyckosamma affärerna sammanfattas i tre huvudområden, ha tydliga strategiska prioriteringar, ha en plan för värdeskapande aktiviteter redo vid tillträde och använd kulturen för att behålla talangerna.

Endast sex av tio  av de tillfrågade (61 procent) ansåg att deras senaste uppköp skapade något värde. Vid en analys av de köpare som tydligt prioriterat att genomföra integration och värdeskapande aktiviteter i början av affären framkommer att de 24 månader efter att affären har slutförts i snitt presterar 14 procent bättre än den övriga industrin.

Även om strategier för värdeskapande är viktiga för långsiktig framgång presterar hela 53 procent av uppköpta bolag sämre än övriga bolag inom samma industri, 24 månader efter köpet. Motsvarande siffra för de som säljer ett bolag är 57 procent.  

– Det är intressant att endast 34 procent av de som har köpt företag säger att integration och värdeskapande aktiviteter var prioriterat redan från dag ett. Samtidigt säger 66 procent att det borde ha varit en prioritering redan från början. Det här visar tydligt två centrala framgångsfaktorer vid förvärvsdriven tillväxt: en både tydlig och kommunicerad målbild för hur den sammanslagna verksamheten skall se ut och fungera när integrationen är slutfört, samt en plan för genomförande redo att verkställas samma dag som tillträde sker, säger Thomas Fossum.